У наш час мало хто звертає увагу на те, чим є
Літургія. Багато приходять на Службу Божу лише тому, що так приписано
Церквою. Інші, бо так їх навчили і це увійшло у їхню звичку. Є й такі,
які говорять: "А навіщо мені іти до церкви, якщо я й вдома можу
помолитися.”Найлогічнішим тут є третій випадок. У перших
двох люди приходять до церкви, але все ж таки не розуміють для чого, бо
вони це роблять лише з обов’язку. Ті ж, хто належить до третьої групи
мають лише обмежене поняття літургії. Це правда, що літургія є молитвою,
також правдою є й те, що Христос навчав молитися так, щоб цього ніхто
не бачив, але є різниця між молитвою особистою і молитвою спільною, які є
однаково важливими у Церковній практиці. Отже кожен християнин не лише
зобовязаний до участі обидвох способів молитви, але мусить їх
практикувати.
Від самих початків християнства, окрім персональної
молитви, де молільник зустрічається віч-на-віч з самим Господом,
літургія мала дуже важливе місце. Помимо свого молитовного значення вона
мала, і має досі, значення пасхальне, обєднуюче, спасаюче та ін.
Хотілося б головним чином зупинитися на пасхальному розумінні літургії,
адже це завжди було її головним завданням.
Отже це пасхальне таїнство залишилось ще дотепер
в нашій Літургії , яке, як можемо бачити, в свідомості народу, було
настільки глибоким, що неділя називалася воскресінням (в російській мові
так і залишилося). Властивістю пасхальної Літургії є радість,
обов'язкова трапеза, якою є св. причастя в церкві. Передусім тут є
важливим розуміння суті християнства, те, що воно є пасхальним, бо
Христос за нас розіп'явся і воскрес; в терпіннях і смерті став
переможцем. Тому тратиться, отже, розуміння Літургії у тих громадах, де
ніхто або тільки дехто приступає на Службі Божі до святого причастя Тіла
і Крові Христових. Це так якби хтось запрошений на гостинну вечерю, сів
би собі збоку і не хотів спільно їсти. Вже те явище, що Євхаристія
встановлена як трапеза святого життєво-необхідного хліба, вказує на те,
що вона є узагальненням і висловом єдності християн. У всіх культурах
світу, а в біблійному світі зокрема, спільна трапеза має завданням не
лише наситити людей, але, радше, має бути висловом спільності та
єдності.
Треба згадати, що згідно з давньохристиянським
переконанням, Євхаристія – це не лише символ єдності цілої Церкви, але
це є місце, в якому унаочнюється і здійснюється та єдність. На міцну
єдність Євхаристії і Церквою, вказує старе грецьке слово «койнонія»,
тобто сопричастя, що належить до найчастіше вживаних старохристиянських
слів. Причастя ще й тепер розуміємо не просто як Пресвяту Євхаристію,
але й також як спільноту вірних, як єднання вірних І ці два поняття
настільки поєднані між собою, що поняття причастя Тіла і Крові Христових
вимагає одночасно єдності між християнами. Іншими словами, саме тому,
що вірні причащаються Тіла Христового, вони творять одну спільноту між
собою, бо Церква не є товариство, в якому «статут» визначає членство,
але спільнота в святій таїні Євхаристії.
Про Євхаристію каже й св. Іван Богослов, що вона є
«пожива на життя світу». І це каже той самий Іван, для якого поняття
«світ» завжди протилежне поняттю «Бог». Під гаслом: «Для життя світу»
відбуваються нині конгреси, студії, зустрічі вчених богословів, бо
йдеться передусім про чітке унаочнення цілому світові, тобто цілій
людській спільноті, насамперед християнській, чим є для людини Пресвята
Євхаристія і чи неможливо далі дивитись на ту прірву між двома
категоріями вірних, між тими, що в неділю приступають до св. причастя, і
тими, що стоять на боці. Дійсно, церковна заповідь вимагає тільки, щоб
християнин в неділю взяв участь у богослужбі, а друга заповідь приписує,
щоб християнин причастився раз на рік. Але ці приписи, хоч і
залишаються чинними, не являються критеріями, і Церква навпаки заохочує
всіх християн до якнайчастішого приступання до Пресвятої Євхаристії,
оскільки воно є Нашим обєднанням з христом, а черех Нього і нашим
обєднанням в одну християнську спільноту.
Дивлячись з такої точки зору на Літургію, мусимо
насамперед зрозуміти і її богословське обгрунтування, а саме те, що
завдання літургії є віддати славу й честь Богові та здійснювати спасіння
між людьми. Вона є виявом того Нового Завіту з Богом, що був укладений
Христом на Тайній Вечері і має вже тепер есхатологічний характер, тобто
вона підготовляє нас і чекає сама на майбутнє, вічне життя, а під
серпанком містичних, сакраментальних знаків дає вже тепер завдаток тих
вічних скарбів, бо їх повноти сподобимося у вічному блаженстві.
www.livingrosary.org.ua