Сучасній людині не так вже й важко повірити в
Бога, адже Він помер. Це значною мірою пояснює імпотентність нинішніх християн,
і не лише номінальних, але й практикуючих. Бога вбили давно. Можливо, ще в той
час, коли народився картезіанський суб’єкт як абсолютна онтологічна величина. А
в убитого Бога вірити досить легко – Він не заважає жити, зникає завжди, коли
перестає бути потрібним. Коли ж Він стає необхідним, Його можна воскресити,
викликати, неначе офіціанта, разом із Пресвятою Богородицею, святими,
пророками, апостолами, мучениками й усім небесним воїнством. Кишеньковий Бог –
чудовий елемент сфери послуг. Тим паче, Його послуги набагато дешевші, ніж
візит до психоаналітика чи туристичний тур в цілях релаксу.
Головне – що Його немає на горизонті метафізики
нашого світу. Ми не бачимо Його ні на вулиці, ні вдома, ні на роботі, ні в
політиці, ні… в церкві під час Літургії. Відтак, і рости вгору, тягнутися до Творця ми не зобов’язані. Нам комфортно
без Нього, а коли комфорт зникає, можна подзвонити за знайомим номером…
Господь сьогодні перетворився на спеціаліста у
складних життєвих ситуаціях. І це добре. Добре, що Він хоч інколи приходить у
світ, у якому Його вбили, в якому Його немає. Добре, що людина хоч інколи
переживає «граничні ситуації» – тоді з’являється змога поглянути на світ,
відкинувши останні пів тисячі років європейської філософії. Щоправда, коли така
ситуація зникає, зникає і Бог. Натомість повертається Декарт зі своїм
суб’єктом, а за ним приходить Фуко, котрий говорить, що і суб’єкта, власне
кажучи, вже немає, і ти вже навіть не атом, не індивідуум, наділений здатністю
спостерігати за обездуховленою реальністю, а щось зовсім інше – дивідуум,
фрагментована частинка фрагментованих, але водночас і знеособлених шизомас.
Раніше, мабуть, вірити в Бога було важко. Не
йдеться про те, що по-вірити було
важче, ніж зараз. В Нього вірили майже всі – хтось менше, хтось більше. Навіть
навпаки, не повірити було важко, адже
сакроцентризм, ієрофанія змушували людей повірити. Однак ідеться тут про те, що
важко було не повірити, а саме вірити,
жити з вірою і у вірі. Коли Бог
живий, Він вимагає відповідного до Себе ставлення, вимагає його і від
конкретної людини, і від усього народу, і від цілої Церкви. Недивно, що коли
Господь був живим, християни єдналися у Церкву Воюючу. Війна – це щось страшне,
трагічне і, врешті-решт, дискомфортне. Це те, що формує культуру обов’язку, а
не задоволення. Правда, «тягар Мій легкий, і ярмо Моє любе…», та це вже дещо
інша історія, інший ракурс бачення проблеми.
Вірити у померлого Бога надзвичайно легко. Та
набагато важче стояти біля Його могили і не відводити від неї погляду. Не залишати
її, незважаючи нінащо.
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.