Прилбичі
Щодо Прилбич, то в той час приїжджали священики о. Іван Буфан, о. Ярослав, о. Андрій Манько, вже покійний о. Петро, який відправляв Богослужіння у с. Лісі , о. Богдан Ядзвінський, але затриматися там надовго ніхто не міг. Не знаю причини, може, через те, що не було вигідно. І на кінець ще і я спробував. Під час відпустової Святої Літургії у храмі Маковейських Братів у Ліску мене попросили виголосити проповідь. На наступний день приїхали до мене люди із двадцятки парафії с. Прилбичі, аби я погодився відправляти в їхньому селі. Я дав згоду. Але хочу зауважити, що я боявся того села ще в молодості, і насторожувало те, що там вже було багато священиків. У 1991 р., у першу неділю після відпусту у Криничці, я вперше відправив у Прилбичах, на могилі Січових Стрільців Службу Божу й Суплікацію, для благословення Святими Тайнами монстранцію взяв із Новосілок. Я побачив людські очі в сльозах, то був знак Божої ласки. Заговорило моє серце: ні, таких людей залишати не можна, хоч було не вигідно, але побожно. Не раз із дамби дуло холодним вітром із дощем, не обійшлося і без снігу. Там, у селі був паламар Микола, Дида Василь та інші чоловіки. На кожну відправу вони приносили малу розкладну палатку, щоб розпростерти над престолом і священиком, а люди стояли під відкритим небом і в дощ, і в сніг, і в мороз. Навіть коли були великі морози, люди йшли на Богослужіння, приносячи своєрідну жертву за віру й парафію. Завжди вистоювали до кінця Служби Божої.
Крім "невигідних" відправ на могилі, мене зустріли інші випробування. Був мій перший похорон у селі. Відійшов у вічність комбайнер, який отримав перше місце на жнивах і під час відзначення обжинків помер. Докладно не знаю причини його смерті, похорон відбувався в неділю, зібралося дуже багато людей. Вони ще не мали уяви, як можна хоронити без церкви, а православні до церкви не впускали, зачинивши двері. Родичі кажуть: "Ми ті двері ставили і ми маємо право їх відкрити". Люди насильно відкрили двері й занесли померлого до церкви. Почалася штовханина, а потім бійка, одні домовину випихають, інші заносять, православні б'ють у дзвони, збігається багато людей, б'ються до крові. На мене почали кидати камінцями, кричати і називати поляком, такий штурм тривав три години, я попросив родину занести тіло на цвинтар, бо вже вечоріло, нарешті мене послухали. Коли виходили із церковного подвір'я на мені порвали фелон. Один чоловік із мого села, католик, звернувся до них і каже: "То священик зі Львова, не рухайте його, бо завтра студенти можуть знищити все ваше село, і мене залишили в спокою". Похорон закінчувався, на цвинтарі вже було темно, хоронили при свічках. Для мене це не було дивиною, в часи підпілля подібне зустрічав неодноразово. Православний священик думав, що мене залякає і я залишу село, але віра в Бога сильніша за людський страх.
Церква у Прилбичах ніколи не була православною, а споконвіків католицькою. У ній часто відправляв Богослужіння слуга Божий Митрополит Андрей Шептицький. Від 1946 року церква - не діюча. У. Прилбичах була захоронка, де жили сестри-монахині, до них приходили люди на спільну молитву, відправляли молебні, вчили церковних пісень. Тільки у 80-х роках влада дозволила відкрити церкву, щоб там служив православний священик о. Ігор. Саме за цю церкву ми і боролися, щоб нам її повернули. З цією метою ми їздили до керуючого у справах релігії Львівської області Ю. Решетила, але він завжди підтримував православну сторону. В очі говорив, що згідно закону, церква ваша, але робив протилежне. Одного разу, коли я був там, то побачив о. Ігоря з п. Решетилом, вони розмовляли між собою як близькі приятелі, а з мене насміхалися і давали порожні обіцянки. Намарно я оббивав там пороги.
Виникла ідея будувати церкву, проте не всі погоджувалися. Члени церковного комітету наполягали (і їхні аргументи були слушні) на тому, щоб православні повернули католикам їхню з діда-прадіда греко-католицьку церкву. Було багато обіцянок, багато поїздок у Яворівську адміністрацію, обласну... Справа тягнулася десять років. Приїжджали з міліцією і робили вигляд ніби хочуть передавати католикам храм, але все це було тільки для людського ока, а ворожнеча між людьми ставала дедалі більшою.
На початку служіння я запровадив Апостольство молитви в Новосілках і Прилбичах. Зразу не могли звикнути до частої Сповіді і Св. Причастя, але з часом люди самі зрозуміли, наскільки доброю і корисною є така практика.
Багато отримали ласк від Пречистої Діви Марії тоді, коли в 1991 році переносили від хати до хати фігуру Пречистої Діви Марії Містичної Троянди. У Новосілках було простіше, бо там люди однієї конфесії й однієї думки. У Прилбичах було важче. Хтось насміхався, але були й ті, що розуміли, що це свята справа. Деякі родини, завдяки відвідинам фігури Матері Божої, отримали надзвичайні ласки й навернулися до Католицької Церкви.
Перед Великодніми святами між парафіянами католицької громади постало питання, де маємо виставляти Плащаницю, вирішили - на церковному подвір'ї в капличці православної церкви. Із тим питанням звернулися до Яворівської адміністрації, на що вони і погодилися.
Наступного дня православні цю капличку спалили. А другу, недобудовану із цегли капличку, бульдозером завалили. Тільки задля того, щоби ми там не виложили Плащаниці. Ми стояли на роздоріжжі й не знали, що робити. Я пропонував викладати в одній із хат, для людей то було приниженням. Клопоталися як Йосиф з Ариматеї і Никодим або як жінки-мироносиці. І не було іншого вибору, як виложити на могилі, де й відправляли. При дорозі вірні палили свічки й молилися цілу ніч із сльозами на очах. Мені на душі було дуже важко і сумно, що Христос не має місця. Вірні йшли і при дорозі, під відкритим небом цілували Плащаницю. З того я зробив висновок, що треба поставити хоч якесь "шатро-капличку". Так і зробили. Нам у тій капличці було затишно й весело і на душі, і на тілі, всі були однієї думки, задоволені й щасливі. На празник приїжджали священики, сповідали... Все було добре до часу.
У 1997 р. було посвячено камінь під будівництво "Церкви-Музею", посвятив владика Гбур. У тому була зацікавлена Яворівська адміністрація. Зібравши людей, сказали, що вони самі все побудують, а нам тільки треба дати згоду. Тим часом будівництво йшло дуже повільно, і з людей на будівництво храму йшла збірка майже кожен місяць.
Із посвяченням церкви почалися нові проблеми. До того часу не було жодних ювілейних святкувань пам'яті Митрополита Андрея Шептицького: ні дня смерті, ні дня народження. Із Митрополії, із районної чи обласної ради ніколи нікого не було. Ми з вірними вшановували головні дати Шептицьких, а також приїжджали ті священики, яких я запрошував. Коли вже було посвячення каменя під церкву в Прилбичах у 1997 р, тоді почали приїжджати як церковні, так і державні керівники, це все знімалося на камеру, щоб показувати світу, українцям в еміграції, що їм потрібні кошти на будову святині. Відтоді я добре зрозумів, що державні чиновники співпрацюють разом із церквою. Проте ця співпраця більше стосувалася коштів, які надходили із-за кордону, а не на утвердження католицької віри й побудову католицьких храмів. Постає питання: де вони були протягом семи років часу нашої незалежної держави? Таке відоме місце, пов'язане з такими видатними особами: митрополитом Андреєм Шептицьким, блаженним Климентієм Шептицьким та їхньою родиною, яка спочиває на цій землі. Та крім того треба мати все-таки якийсь такт і культуру, повагу до католицької громади, без якої би тут взагалі нічого не було. А це не маловажна річ! Ні на одному відзначенню ніхто не згадав прилбицької громади Католицької Церкви, яка вистояла у вірі (про себе навіть нічого не хочу казати). На святкуваннях почував себе чужим, немовби мене тут взагалі й не було. Замість того, щоби подякувати мені, що я зібрав і зберіг з Божою допомогою католицьку громаду, малося на меті зруйнувати те, що було напрацьовано. Дехто із них шукав матеріального зиску, багато знімали на відео церкву, усипальницю Шептицьких, а реальної допомоги громада не бачила.
Оксана Гайова, працюючи в архіві над документами для беатифікації слуги Божого Митрополита Андрея Шептицького, співпрацювала із отцями-студитами. Привозила їх на мою парафію. Один із них каже: "Я би скоро об'єднав село, виголошуючи "всіх православних". Я за ті роки скріпив людей так, що вони слова "православних" не сприймали.
Найбільшого удару моїй парафії завдав о. Віталій Дудкевич. Він се-бе представив отцем-василіанином, який відправляв Службу Божу у Ватикані, ту, що католики слухали по радіо. "Я не можу дивитися на вашу бідність, - говорив він при всіх вірних. - Я вам буду допомагати, чим тільки зможу. Скоро вам привезу автобусами гуманітарну допомогу. У церкві Андрія я вам зберу кошти, там є тисячі людей (тільки до Причастя приступає близько 2000). Я до вас привезу хор із церкви св. Онуфрія. У клубі поставимо концерт. На Різдво Христове - вертеп. Ви маєте зрозуміти, що ви - люди з Прилбич, про вас знає весь світ, до вас мають повагу. Я вам залишу свій телефон, до мене дзвоніть в будь-який час". Потім подивився на мене і каже: "Але якщо мене священик запросить, запросите мене, отче?" Я нічого не міг сказати тільки: "Так". Я бачив реакцію людей, мені залишилося тільки попрощатися з парафією. А що робити далі?
Обіцянки почали збуватися. Отець Віталій автобусом привіз гуманітарну допомогу, але Господь Бог мудріший від нього. Наприкінці Служби Божої підійшли до мене люди з однієї родини, попросили, щоб я висповідав хворого. Кажу: "Добре". Це мене і врятувало. О. Віталій мені дає доручення поділити й роздати людям гуманітарну допомогу: "Ви знаєте, скільки кому роздати". Я вже знаю, що таке поділ, бо перед тим о. Петро Зеленюх привіз до Яворова допомогу, люди посварилися, а хор навіть не хотів співати. Я не погодився, бо була поважна причина - сповідати хворого. Не знаю, як там відбувався той поділ, знаю одне, що родини були поділені, не хотіли йти до церкви. Потім змушений був їх всіх наново збирати до єдності. Бог сам розсудить свого часу, для чого це все робилося, але я став дуже пильнувати, щоби в подальшому не було розколу або щоб я не був у чомусь такому винен. Я не хотів, щоб мене підставили і проти мене налаштували людей. Коштів із церкви Андрія, які обіцяв о. Віталій, не привіз. Проте привіз хор. У нас хор співав по-церковнослов'янськи, запрошений гарно відспівував народною мовою. Після відправи отець каже: "Я вам запрошу диригента, аби вас навчив співати". Я запевнив, що маю диригента в Новояворівську - п. Олю і п. Катерину. На тому і зійшлися.
Концерт-вистава відбулася у клубі. Отець Віталій отримав великі подяки: коровай, вірші, цілування рук. Подумки пригадав свої труди: скільки я переніс невигод, морозів, підірвав здоров'я (втратив голос, який вже не зможу відновити) - а за подяки й думки не було.
Виступав вертеп зі Львова з церкви Св. Ап. Андрія. На завершення я подякував, але не так, як цього хотіли люди. Мені дорікнули: "Як ви погано сказали". На серці мені стало гірко й образливо, по-іншому сказати не можу.
Наступної неділі о. Віталій приїхав із сестрами - монахинями. Бу-ли з ними й Анна Мороз із церкви Св. Анни, вона вчила мене, як я маю поводитися. Я їх спитав: "Не розумію одного, чому ви приїжджаєте кожну неділю до Прилбич? Я щось не так відправляю, чи мої люди не сповідані? Якщо ви хочете відновити віру католицьку, тоді їдьте туди, де вона втрачена". Була відповідь: "Ми вам хочемо допомогти". "Ви мені вже допомогли розколоти парафію. Їдьте туди, де втрачена віра і де немає доброї католицької науки", - відповів я.
Потім я і ще декілька священиків звернулися до настоятеля Василіянського чину, аби не шкодив парафії. До мене підійшли його приятелі і з докором кажуть: "О. Віталій має для нас подарунок, а ти готового не хочеш взяти". Відповідь була така: "Поїдем разом, якщо має кошти на церкву, візьмемо, а за гуманітарну допомогу не хочу чути". Проте не зважаючи на моє прохання, отець знову підготував гуманітарну допомогу. Мій терпець увірвався. Я звернувся до всіх людей: "До того часу я вас захищав щодо віри, тепер зблизився час, що ви самі себе маєте захистити. Колись люди залишали свої родини, хати, багатство, яке мали і були вивезені за віру в Сибір, а ви за якусь недоношену ганчірку готові продати душу. Невже досі ви не мали вбрання, не дайте дияволові себе звести!" Від того часу отець не приїжджав і не агітував вірних. Але все-таки парафія дала тріщину, вже не було взаємної любові, такої яка була на початках, люди поділилися на групи. По сьогоднішній день згадуємо слова о. Василя Ковпака, які він сказав у капличці під час храмового празника: "Вам тут добре - між вами є любов, а в новозбудованій церкві тої любові не буде". Кажуть люди, звідки він міг знати, що так станеться.
Нелегко було мені пережити цей поділ і холод між людьми. Я над тим глибоко задумувався і молився, шукав у Бога поради, як знову зібрати людей, підбирав слова і з Божою допомогою все внормувалося. А щодо мене, то церковна влада мені не давала спокою, шукала мені інші парафії в Завадові, Бунові, була розмова про Шкло-посьолок (коли дізналися, що і там є люди, які мене підтримують, то вже не пропонували). Я на це не погодився, та й самі люди не хотіли, щоб я їх залишав. Вони вже розуміли, що йдеться про віру і що після мене прийде інший, який змінить те, чого навчає Свята Традиція, схилятиме до православ'я, занедбає ті католицькі практики, які передали нам наш блаженні і мученики. Я не міг з тим змиритися, це не йшло про мою особу, а про справи віри, віри наших дідів і прадідів, віри і традиції, якої я навчився від Греко-Католицьких підпільних священиків, віра яких була випробувана смертельними небезпеками. Церковна влада була готова розколоти парафію на малі групи, тільки щоби осягнути своє і вкоренитися в с. Прилбичі, ліквідувавши духовні скарби. Неодноразово я відповідав їм, що я служу і в Новосілках, і у Віжомлі. Чому про ці парафії не йде мова. Якщо я, на вашу думку, не добре виконую свої обов'язки, то не виконую їх і на інших парафіях. Які би аргументи я не наводив, у влади було одне бажання: усунути мене з парафії, бо село Прилбичі для них було чимось надзвичайним.
Так як я вже згадав про село Віжомля, то хочу розповісти про цю парафію. Прийшов я туди в 1992 році. Із Прилбич до Новосілок треба переїжджати через це село. Одного разу там мене зупинили двоє чоловіків. Привіталися, розговорилися, розповіли про ситуацію на своїй парафії. У Віжомлі на той час переважала православна (Московського патріархату) грогромада, католиків було близько двадцяти родин. Чоловіки спитали, чи не погодився б я у них відправляти на церковному подвір'ї. Я погодився. Проте нас туди не допустили. Ми пішли під хрест біля польського Костелу (до того він був переобладнаний на поштове відділення). Півроку я відправляв під хрестом, протягом того часу кількість наших вірних збільшилася і нам дозволили упорядкувати Костел. Було багато роботи. На відкриття Костелу прийшла процесія з фанами з Новосілок, люди плакали з радості, були щасливі, що вже мають свою церкву.
Праця була дуже важкою, бо були духовно бідні. Адже у Святому Письмі записано, щоб не давати дитині твердої їжі, а треба починати з молока. Згодом я започаткував Апостольство молитви. На початках не було у мене машини, добирався мотоциклом, іноді в дощ, їздив вночі на Святу Годину. Було по-різному: неодноразово застрягав у болоті, було страшно, було пережиття, але підтримку знаходив у молитві та в упованні на Бога.
За отця-протисинкела Михайла Стахніва мене вписали на ту парафію, видали антимінс. Все було офіційно. Йшов 1992 рік. Був одного разу в митрополії мій парафіянин. Не дуже розумів ситуації в церкві, думав, що прийшов до своїх, попросив, щоб дали дзвіночки, аби дзвонити під час Служби Божої, щоби люди знали, коли клякати. О. Стахнів з криком до нього: "Які дзвіночки?! Яке клякання?! Отче, чого ви їх там вчите?!" Я викрутився: "Він про великі дзвони на дзвіницю". "А, то інша справа", - відповів той. Для мене це не було новиною, бо коли я приїжджав у митрополію в церковних справах, не переступивши порогу почув питання: "Ви "православних" згадуєте?", відповідав без вагання: "А то що на православнім слові побудована Католицька Церква?", знову він: "Але Шептицький згадував "всіх вас православних". Я у відповідь: "У Прилбичах ні", і тоді мене попросили: "Вийдіть з кабінету". Я повернувся і вийшов. Вже тоді я розумів, хто вони такі і як вони поводяться із людьми, які дійсно тримаються католицького духу. Користуючись нагодою, хочу розповісти ще одне.
Одного разу, десь у 1991 році, хотів потрапити на прийом до кардинала Любачівського, але це не увінчалося успіхом. Сидів я в коридорчику, всередині й на дворі було багато людей з різних парафій, вони попросили, щоби їм надали священика. У маленькому приміщенні було двоє священиків, які робили записи. Я почув, що всі просили: "Дайте нам священика, але з Василіян". Приходили й інші і ті просили скерувати до них отця-василіянина, і так усі говорили і просили те саме. Один священик, який служив у с. Старичі (напевно, перейшов з православія), каже до мене: "Отче, а хто такі Василіяни?" Кажу йому: "То дуже добрі священики, відправляють Суплікацію, на колінах причащають". Далі мене питає: "А що таке Суплікація?" "Нічого, - кажу я, - люди вас навчать". Каже отець: "Добре, зрозумів".
Далі люди не перестають просити священика з Василіян. Ті, що записували, почервоніли, нервуються, бо розуміють, що люди їх не хочуть. Тут приходить ще один чоловік і каже голосно: "Я вам кажу правду, найліпші священики з Василіянського чину". І тут нерви їхні здали остаточно: вони почали людей виштовхувати за двері. Одна жінка з подивом скрикнула: "Дивіться, що робить католицький священик". Прогнали всіх із словами: "Я вам дам Василіян". Двері закрили на замок і більше нікого не приймали.
Повертаюся до своєї теми. У нас було багато священиків, які належали до ІІІ-го чину отців-василіян: о. Василь Ковпак, о. Петро Зеленюх, о. Іван Буфан, о. Андрій Манько (вже покійний) о. Михайло Тістечко, о. Андрій Бурда, о. Василь Бесага, о. Любомир Кіт, о. Ярослав Гайдук (покійний), о. Михайло Шуварик,
о. Роман Озимко, о. Михайло Писко, о. Георгій Темчина, о. Богдан Ядзвінський, я та інші. Були й інші священики, які приєднувалися до нас, бо розуміли, що люди прагнуть того, що залишили нам наші Отці з підпілля: суплікації, Святі години, почитання Пресвятої Євхаристії в монстранції під час обходів, членство Апостольства молитви, Параманне братство, Хресні Дороги, маївки, червівки, молитви на Св. Вервиці. Люди хотіли традиційної католицької науки й католицьких практик, які тримали в їхніх серцях дух правдивої віри, яким вони хотіли жити і передати своїм дітям і внукам. Співпрацювали отці з сестрами-монахинями Провінції Серця Христового, настоятелькою яких була в ті часи Мати Люба Ільницька. Коли відкривали монастир у Новояворівську, то під час обходу, здавалось, йшло "військо", яке налічувало 90 сестер-монахинь. До монастиря сходилося на молитву багато людей. На початках відправляли в народній мові, але згодом зрозуміли, що у такому варіанті є багато опущень та й переклад не відповідний, тоді ми повернулися до церковнослов'янського. Від того ча-су священики мали різні погляди, хоча ми брали участь у зібраннях ІІІ чину Отців Василіян у церкві св. Онуфрія але поваги до о. Василя Ковпака, який тоді був настоятелем, не мали. Священики запрошували отця Василя Ковпака на празники, але це вже було з волі людей, бо ті хотіли чути від нього добру науку, яка захоплювала їх, вказувала на правдиву дорогу. Його проповіді змушували глибоко задумуватися, а ті науки давали великі зміни і плоди. Але священики поступово налаштовували людей проти церковнослов'янської мови і отців, які ту мову використовували.
Хочу згадати одну подію на гостинному празнику в с. Порубах Яворівського району. Отець Василь виголосив добру повчальну проповідь. Опісля ми були запрошені на святковий обід, де були також і священики, які перейшли з православ'я. З ними, звичайно, були і їхні їмості. Під час обіду о. Василь звернув увагу священикам і їхнім дружинам, які були дуже пишно одягнуті й, напевне, хотіли почути похвальні слова, але отець сказав щось інше: "Дорогі отці, ваші їмості дуже гарні, чудово одягнені, але я не побачив їхнього доброго прикладу. Вони б мали бути першими у черзі до Сповіді та до Св. Причастя, але я їх там не побачив". Їм було неприємно чути такі слова. Та це була правда, і факт є фактом. Запрошуючи о. Василя на храмові празники, ті ж священики таким способом піднімали власний авторитет в очах своїх вірних. Ось такий парадокс.
Ті священики, які дотримувалися традиційної науки і практик, стали ворогами як і в митрополичій курії, так і на деканальних зборах. Можливо, що в когось із священиків проявилась якась заздрість до отців, що трималися унійних традицій, проте самі вони не ризикували прилучатися до них, щоб не потрапити в немилість церковної влади. З часом, спостерігаючи, як вірні тягнуться до традиції (інколи навіть залишаючи свої парафії), священики почали не долюблювати о. Василя і всіх отців, що були разом з ним.
У мене в серці не було гніву на священиків, які відправляли в народній мові. Одного разу запросив мене о. Михайло Писко в село Чолгині на празник св. Евстахія. Я не сподівався, що отець запросить різних священиків. Я вперше побачив таку холодність біля престолу: і говоріння, і сміх, священики відходили від престолу під час Служби Божої та фільмували людей, легковажно поводилися, ходили, не дотримуючись богослужбових правил. Я сам до себе сказав: "Ой, бідна наша церква". У своєму серці закликав: "Дай, Господи, якогось праведника, щоби повів дорогою правди". Я мав на увазі о. Василя Ковпака. Проте я і сумнівався, чи захоче отець Василь з нами спілкуватися. Все-таки він відважився взяти на себе таку велику відповідальність, за що ми йому дякуємо.
Почалася нове ходіння по муках. Здавалося, що на моїх парафіях у Новосілках і Віжомлі нема кому бунтуватися, але таки найшлася пара людей під керівництвом отця Володимира Шідловського (сам він родом із с. Віжомля), який обіцяв дати священика на ці дві парафії. Протисинкел отець Ярослав Чухній викликав мене до Митрополії і каже: "На вас є скарга-заява". Мені одразу стало зрозуміло, хто постарався і такого понаписував, чого і близько не було. Я йому відповів: "За згоду там відправляти я мав би від вас отримати подяку, бо умови на парафіях не прості: магазину немає, школи немає, сільської ради немає, газу немає, жодної нової хати побудованої, а врешті, поїдьте і самі подивіться, послухайте людей, чи хто буде проти мене". І на закінчення я йому відповів: "Священик, якого ви скеруєте туди, втече скоріше, ніж туди дістанеться". Протосинкел мене вислухав і, даючи мені ще одну грамоту, сказав: "Продовжуйте служити". Хоча я й сам вже не хотів, тим більше я втратив голос і здоров'я. Але прослужив у с. Віжомлі ще 4 роки, після цього залишив цю парафію, бо фізично було не під силу. Залишилися мені дві парафії - Новосілки і Прилбичі.
Причина моєї хвороби (втра-та голосу) є зрозумілою: довгий час я відправляв на трьох парафіях, у с. Прилбичі й у с. Віжомлі під відкритим небом, надворі під хрестом. Зі всіх сил намагався донести свій голос до людей. Не було мікрофонів, і в ті часи я ще не розумів, що можна втратити голос. Коли втратив, то дуже жалів, лікувався, де тільки міг, але наслідків не було, а якщо й були, то дуже незначні.
Поставив собі питання, кому я тепер буду потрібний. І тут Господь Бог почув мій голос і сказав мені через людей, що я таки Йому потрібний. Люди розуміли, що я через відправи на могилі під відкритим небом втратив голос. Вони поважали мій труд і не бажали іншого священика. Духовна праця на парафіях не ослабла. Великою підтримкою для мене був о. Василь Ковпак, який приїжджав на реколекційні науки не тільки в часи Великого посту, а також і перед Різдвом Христовим.
Перенесення Матері Божої Прочанки
Переносили Матір Божу Фатімську з помешкання о. Піо, яку привезли із Канади. Голосилися науки, вчилися різних молитов, набоженств до Пречистої Діви Марії Фатімської. Від Неї спливали великі Божі ласки на всіх присутніх людей. Це було відчутно. Люди, які зі сльозами на очах заносили до Пречистої Діви Марії свої молитви, мінялися на очах. Сумували парафіяни, коли прощалися з Нею, тобто переносили на іншу парафію. Я їх заспокоював: "Не сумуйте, Пречиста Діва Марія вас не покидає, Вона залишається з вами, тільки шануйте Її і віруйте в Її опіку".
Її близьку присутність я відчував, це був великий запал вірних до Святої Традиції. Найбільше запам'ятався той день, коли вже прощалися з фігуркою Матері Божої з Фатіми. На площі, у Рясному, зібралося понад 3 тисячі людей з усіх традиційних парафій. Багато людей приступало до Св. Сповіді і Св. Причастя, Службу Божу відправляв отець Василій Ковпак разом з іншими священиками. Під час Святого Причастя люди рядами повклякали, було багато прислужників, які із запаленими свічками і дзвіночками прислуговували священикам, що йшли із Святими Тайнами та причащали. Люди були у великому духовному піднесенні.
На закінчення відправили молебень до Матері Божої, Суплікацію і Благословення Святими Тайнами. Отець Василь виголосив подячну проповідь. Подякував найперше Пречистій Діві Марії за обильні ласки, з яких скористалися вірні, подякував також і мирянами, що з великою побожністю приймали на своїх парафіях Фатімську Богородицю, брали участь у набоженствах, чисельно зібралися на подячну Службу Божу. Люди з великим душевним задоволенням поверталися додому.
У 2000 ювілейному році на традиційних парафіях було поставлено і освячено великі хрести, це було не звичайне ставлення хрестів. На парафії цілий тиждень відбувалися реколекційні науки, як завжди, відправлялися Служби Божої, Хресні Дороги, люди сповідалися. На закінчення реколекцій збиралися традиційні священики, брали тяжкий хрест, який приготувала парафія із написом "2000", посвячували його і несли навколо села. Під час процесії відправляли Хресну Дорогу. Після цього цей хрест закопували при в'їзді в село. Цей хрест не тільки пам'ятка, але й велика оборона села, відтоді всі, які в'їжджають чи виїжджають із села, побожно хрестяться біля хреста, і, якщо це з вірою, отримують Боже благословення.
Чому нас так поборює церковна влада?
За утвердження та збагачення віри в моїх парафіях завдячую отцю Василю Ковпаку. Хоч ця влада намагалася змінити моїх вірних, змодернізувати їх, все одно віра не ослабла, а, навпаки, ставала дедалі сильнішою.
Приклад. У 1997 р. приїхали отці-студити разом зі своїми вірними. Це була неділя Самарянки. Самовільно, без дозволу почали відправу. Їх було п'ятеро. Я приїжджаю, не розумію, що відбувається: мій антимінс, єлитони відсунені, позастеляли червоні єлитони, покрівці. У капличці знаходимося всі разом. Встаю до Служби Божої. На великому вході почали взивати "всіх вас православних", а для моїх людей це була велика рана, бо вони вийшли з православної церкви. Найбільшим ударом для них було приймання Св. Причастя, повклякали рядочками, як завжди. Отці-студити кажуть вставати, я їм киваю головою не робити цього. Таким чином непрошені гості хотіли зробити перелом у парафії. Їхні вірні створили штовханину, йдучи до Св. Причастя, топтали тих, які стояли на колінах. Звичайно, у такому стані мої парафіяни не могли приймати Св. Тайн. Після відправи довго не могли прийти до тями і заспокоїтися через дивні практики у тих вірних. Я дав їм зрозуміти, чому вони мене тероризують і постійно викликають до канцелярії митрополії.
У таких випадках люди ще більше утверджувалися у вірі, примножуючи любов до Святої Традиції, а також і більшу довіру до мене. Я неодноразово ставив собі питання, чому церковна влада погорджує нашими перевіреними століттями, окропленими кров'ю мучеників практиками, саме:
1. Прийняттям Святого Причастя навколішки.
2. Набоженством до Пресвятого Серця Христового і Непорочного Серця Пречистої Діви Марії.
3. Відправленням Суплікації з Благословенням Святими Тайнами, особливо на празниках і під час обходів.
4. Спільною молитвою на Святій Вервиці, Хресними Дорогами.
5. Не свято Пресвятої Євхаристії обходами із Благословенням Святими Тайнами.
6. Хованням Плащаниці і знову ж таки Благословенням Святими Тайнами.
Адже все це є для збудування віри і освячення, все це нам залишили наші єпископи, отці й блаженні мученики за Св. Віру. Народ хотів того, бо був свідком УГКЦ часів підпілля. Чому саме церковна влада йшла проти волі в першу чергу Божої і волі людей, які розчаровувалися і поверталися до польських костелів, інші - до православної церкви (бо в той час православні священики відправляли Суплікації і молебні тільки для того, щоби привернути до себе людей).
Було чути одне, зате тверде слово - "послух", хоч самі його не мали. У Римі по сьогоднішній день не було і немає проголошеного Патріарха, проте вже добігає 20 років, як його згадують. Виходить, що вони не слухають нікого, а їх всі мають слухати.
Якщо взяти до рук Святе Письмо, то прочитаємо: "Щоб перед іменем Ісуса всяке коліно приклонилося на небі, на землі й під землею" (Флп. 2, 10). І хто клянчав перед Христом, Ісус Христос нікого не піднімав, навпаки хвалив таких людей словами: "Велика твоя віра". Не буду зупинятися на тому, бо у Св. Письмі таких слів багато. Дуже боляче на душі, коли священик у часі Св. Причастя піднімає із колін вірних, і тих людей, які не встають, або не причащають, або роблять це зі злістю.
Щодо почитання Пресвятого Серця Христового і Непорочного Серця Пречистої Діви Марії, не боюся цього сказати, бо чув на власні вуха, як владика Гузар образливо пояснив, що ми можемо почитати і нирки, і ще щось, і це є те саме. Навіть мала дитина скаже, що неможливо ниркою любити, а тільки серцем. Папа Лев ХІІІ 1899 р. посвятив Божественному Серцю Ісусовому цілий світ. Невже для України зробив виняток, звичайно, що ні!
(Далі буде)
http://www.saintjosaphat.org