Всі ми знаємо притчу про блудного
сина, який взявши у свого батька частину спадщини, яка йому належала,
змарнував її з блудницями, живши розпусно. Згодом, опинившись у злиднях,
марнотратний син згадав про батька, розкаявся і вирішив повернутися до
нього, що зрештою і зробив. Ця притча дуже добре вияснює нам таїнство
сповіді-покаяння, навернення людини до Бога. Чим властиво є покаяння?
Воно є переміною способу думання про щастя, якого прагне кожне людське
серце. Дуже часто людина шукає щастя там, де його немає,шукає своє щастя
без Бога, живучи в гріхах, які засліплюють душу так, що людина вже не
прагне Бога, бо його місце тепер займає гріх. Розкаяння є залишенням
гріха і наверненням до Бога та життя згідно з його заповідей та у стані
освячуючої ласки.Бог є Батьком для кожного з нас і чекає на наше
навернення, чекає, коли ми прийдемо до Нього, бо бажає нам дати правдиве
щастя, ніж те, що дає гріх, яке насправді є злом і нещастям, бо
віддаляє нас від Бога, нашого доброго і милосердного Отця. Приступаючи
до сповіді, передовсім маємо обов’язок сповідатися зі всіх тяжких, тобто
смертельних гріхів, які позбавляють нас Божої ласки, а потім вже після
них можемо визнати всі інші гріхи, через які ми не втратили Божої ласки.
Тяжкими гріхами є передовсім гріхи супроти 10 Божих заповідей, супроти
двох великих заповідей любові Бога і ближнього, та супроти 6 церковних
заповідей, керуючись якими можемо уникнути гріха та осягнути велике
духовне добро. Сповідь, або таїнство покаяння є примиренням людини з
Богом, є поверненням від гріха до Отця і життя в його домі, є
приверненням Божої ласки а з нею невинности і чистоти душі, яку кожен
охрещений отримав у таїнстві хрещення. Знаємо, що блудний син щиро
розкаявся і рішуче постановив залишити грішне життя – таке розкаяння
спричинило глибоку переміну в його серці. Але уявімо собі, що цей
блудний син не щиро розкаявся, але на короткий час, щоби лише скористати
з матеріального достатку свого батька, і згодом знову повертається до
такого самого грішного способу життя, який провадив раніше… Саме так,
нажаль, і поступають деякі християни, які, хоч сповідаються зі своїх
тяжких гріхів, але однак не щиро, бо згодом знову добровільно поповнюють
ті самі гріхи. Така сповідь є самообманом, хоч і приймають вони Святе
Причастя після такої сповіді, однак не мають духовної користі від цього,
бо дуже скоро своїми гріхами знищують те, отримали у сповіді, тобто
освячуючу Божу ласку. Дуже часто, хоч не завжди, це є ті християни, які
сповідаються раз на рік, або ще рідше. Їх життя дуже часто є життям
гріха і тому важко назвати його християнським. Нажаль, вони тільки
називаються християнами, але їх життя мало відрізняється від життя
невіруючих людей. Їхнє християнство є зовнішнім, тобто з назви, лише
тому, що вони були охрещені, натомість в їх житті й далі залишається той
самий гріх, який віддаляє їх від Бога. Каже апостол Петро, що «з ними
трапилося те, про що приповідка влучно каже: «пес повернувся до своєї
блювотини», або: «свиня, вимита, качається у грязюці» (2 Пт., 2, 22).
Таїнство сповіді є святою тайною для всіх охрещених, однак не всі
охрещені можуть отримати відпущення гріхів, навіть тоді, коли вони
визнають свої гріхи. Це можуть бути ті люди, які живуть у постійній
нагоді до гріха, люди, що часто поповнюють ті самі гріхи і не роблять
ніякого старання, щоби поправитися з цих гріхів, чи щоби уникнути нагоди
до гріха, чи злого товариства, чи товариства особи з якою допускаються
гріха. Наприклад, люди, які живуть без церковного шлюбу, не можуть
отримати відпущення гріхів у таїнстві сповіді і відповідно не можуть
приймати Святе Причастя. Хоч може бути, що такі люди вже мають цивільний
шлюб, тобто шлюб укладений перед державою і живуть вже багато років
разом а може і все життя так прожили, все ж однак не можуть отримати
відпущення гріхів у сповіді до того часу, поки не матимуть церковного
шлюбу. Таким є припис церкви, основою якого є заповідь Божа, і цей
припис служить як для добра християнського подружжя, так і для добра
всієї Христової церкви.Бог є нашим Отцем і чекає на кожного з нас, він
очікує нашої співпраці з його ласкою, якої нікому не відмовляє тому, хто
щиро кається своїх гріхів і рішуче постановляє їх непоповняти більше.
Хто так поступає, той легко отримає розрішення гріхів, бо священик,
тобто сповідник виразно бачить, що така людина не змарнує Божої ласки, а
буде старатися уникати навіть нагоди до гріха, щоби не втратити Божої
освячуючої ласки. Щире покаяння і залишення грішного способу життя є
першою ознакою щирого жалю за гріхи і глибокого навернення, ознакою
щирої співпраці з Божою ласкою. Правдива сповідь це рішуче залишення
гріха і глибоке навернення до Бога, це переміна способу думання і
переміна способу життя з нехристиянського до євангельського, тобто
такого, до якого закликав Христос кажучи: «покайтеся, бо наблизилося до
вас Царство Боже», якого навчає теж свята церква через своїх єпископів і
священиків. Таїнство сповіді це є зустріч людини з Богом, де людина не
тільки перед священиком, але передовсім перед Богом обіцяє, що більше не
повторить добровільно того самого гріха, хоч з немочі може трапитися,
що впаде, але тоді швидко побачить цей гріх і якнайскоріше визнає його
на сповіді. У таїнстві сповіді, чи то примирення, грішник, отримує
відпущення гріхів та освячуючу ласку, якщо втратив її поповнивши важкий
гріх. Божа ласка, яку отримуємо у тайні сповіді через щире покаяння,
робить нас улюбленими синами і доньками Отця в Ісусі Христі.
о. Герман
Ничак, ЧСВВ
uniat.ucoz.com