Меню сайту

Категорії розділу
Публіцистика [341] Демонологія, містицизм [81]
Молитви-екзорцизми [15] Рідкісні молитви [18]
Екзорцизм [25] Книги [21]
Молитви [191] Секти, культи, окультизм [183]
Підпілля, історія УГКЦ [65] Християнський софт [5]
Часопис "Пізнай Правду" [22] Життя Святих [117]
Творчість [16] Масонерія і антихрист [245]
Відео Online [36] о. Піо "Щоденник Любові" [5]
Християнський націоналізм [104] Безбожники [36]
Папа Бенедикт ХVI [49] Московська психіатрія (МП) [105]
Культура [17] Життя у чистоті [40]
Роздуми про віру [108] Суспільні проблеми [450]
Пророцтва, об'явлення [55] Повчання, настанови [391]
Образки, ікони [5] Пресвята Богородиця [130]
Християнська містика [27] Українознавство [76]
Наука Церкви [424] Профанації [18]
Екологія [7] Цікаво... [68]
Традиціоналізм [63] Криза Церкви. Модернізм [70]
Повчальні історії, притчі [173] Паломництво [10]
о. Габріель Аморт "Нове визнання екзорциста" [26] Подружжя [132]
Християнська етика [39] Апокрифи [2]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу

Головна » 2015 » Березень » 20 » Наука Церкви » Зміни в Католицькій Церкві після Другого Ватиканського Собору (доповнено)
10:01
Зміни в Католицькій Церкві після Другого Ватиканського Собору (доповнено)

Від редакції: В 1985 році в Італії була опублікована праця професора Романа Амеріо під назвою "Iota Unum" ("Ані йоти"). - Дослідження змін у Католицькій Церкві XX ст.". Ця праця, що яскраво ви­світлює зміни, які відбулися в період перед і після ІІ Ватиканського Собору, налічує понад 780 сторінок. Сьогодні, коли від часу виходу цієї книги минуло майже 30 років, мало буде трьох подібних томів, аби описати те, якого рівня сягнула деструкція Церкви від початку ери aggiornamento (аджорнаменто (італ. aggiornamento - оновлення) - термін, що означає пристосовування до актуальних умов; у Католицькій Церкві став широко використовуватися за часів понтифікату Папи Йоана XXIII. - Українська Католицька Енциклопедія). Редакція не має ілюзій, що на кільканадцяти сторінках їй вдасться розглянути всі нововведення, які запровадили і запроваджують модерністи; проте має надію донести до читачів розуміння того, що вживання тут і всюди визначення "Пособорова Церква" - в опозиції до Католицької Церкви - набирає все глибшого й зловіснішого сенсу.
 

1. Віра і моральність
Віра

Традиційна наука: Класична теологія через поняття віри розуміє надприродну чесноту, "яка під на­тхненням і за допомогою ласки вчи­няє, що ми приймаємо за правду все те, що об'явив Бог і що Він через свою Церкву подає нам до віруван­ня" (кардинал Гаспаррі, "Католиць­кий катехизм").

Модерна наука: "Нова тео­логія" звела віру до рівня емоцій - вона у такому сприйнятті є всього лиш "релігійним почуттям, змістом якого є абсолют" (св. Пій Х, енци­кліка Pascendi). Така позиція є на­слідком сповідуваного модерністами агностицизму, який заперечує мож­ливість пізнання існування і рис Бога через видимі речі.

Природний і надприродний порядок

Традиційна наука: Класична теологія твердить, що природний порядок щодо людини охоплює її саму з усіма складовими її натури, метою, призначеною людині (при­родною) та засобами, завдяки яким людина може реалізувати цю мету. Природна мета закладає цілком ясне, хоч не пряме (пристосоване до людської натури) пізнання та лю­бов до Бога. Надприродний порядок є таким ладом створеної натури, в якому завдяки надприродним дарам вона прямує до остаточної мети. Ця остаточна мета абсолютно переви­щує природну. Метою людини в над­природному порядку є безпосереднє оглядання Бога і участь у Його щасті.

Модерна наука: Нова теологія цілком сплутує обидва ці порядки. Як пише о. де Любак: "Природне прагнення до надприродності по­ходить з неустанної дії в нас Бога, який створює нашу натуру так само, як ласка є постійною дією Бога, який творить у нас моральний лад. Оби­два порядки - природи і ласки - міс­тять всі умови, необхідні для того, щоб ми могли осягнути надприродну мету.

Сотеріологія (наука про спасіння)

Традиційна наука: Класична теологія пояснює, що людина, ство­рена на образ і подобу Бога, через первородний гріх втратила первісну справедливість і святість, тож не­здатна самостійно піднятися зі свого упадку. Проте Бог у своєму безмеж­ному милосерді послав людському роду Спасителя, який, прийнявши добровільно муки і смерть на хресті, винагородив Божій справедливості, зневаженій гріхами людей, і виєднав їм ласки потрібні для спасіння.

Модерна наука: "Нова тео­логія" стверджує, що людський рід ніколи не втрачав своєї високої гід­ності, яка випливає з того, що вона, людина, створена на образ і подо­бу Божу. Христос, який через акт Воплочення злучився "в певний спосіб" з кожною людиною, через свою смерть не сплатив Отцеві бор­гу грішного людства, а лише вповні "об'явив людину їй самій", нагадав­ши їй про любов Божу і велику гід­ність, розуміння якої вона втратила.

Пекло

Традиційна наука: "А душі тих, які помирають у скоєному смер­тельному гріху або в самому первородному гріху, одразу ж опиняються в пеклі, де їх чекають не однакові кари" (Флорентійський Собор, Де­крет для Греків).

Модерна наука: "Що стосуєть­ся дітей, які померли без хрещення (...), то велике милосердя Бога, який прагне, аби всі люди спаслися, і лю­бов Ісуса до дітей, яка веліла Йому сказати "Дозвольте дітям приходити до Мене" (Мк. 10, 14), дає нам на­дію, що існує якийсь шлях спасіння для дітей, що померли без хрещен­ня" (ККК - Кодекс Канонічного Пра­ва, § 1261).

Маріологія

Традиційна наука: "Можна з усією певністю і точністю стверджу­вати що, за Божим розпорядженням, нічого з цього величезного скарбу ласк Христа ми не можемо отримати без посередництва Марії" (Лев XIII, енцикліка Octobri mense).

"Вона разом з Христом відкупила людський рід; тому цілком слушно, що кожна ласка, яку ми отримуємо зі скарбниці Об'явлення, подається нам через руки цієї Страждальної Ді­виці" (Венедикт XV, енцикліка Inter sodalicia).

Модерна наука: "Як Конгре­гація Науки Віри, ми відповідаємо у цій справі, що інші титули Марії кра­ще виражають Її роль, у той час як формула "Співвідкупителька" дуже розходиться з мовою Біблії і Отців Церкви, через що виникають непо­розуміння" (Кардинал Й. Ратцінгер, "Бог і світ", с. 281).

Поняття гріха

Традиційна наука: "Скоєний Гріх - це свідоме і добровільне по­рушення закону Божого" (кардинал Гаспаррі, "Католицький катехизм")

Модерна наука: "Гріх є злочи­ном проти розуму, правди, правоти сумління; (...) Він ранить людську натуру і спрямований проти люд­ської солідарності. (...) Гріх є (також. - Прим. Ред.) образою Бога (...)" (ККК, §§ 1849, 1850).

Філософія perennis (вічна)

Традиційна наука: Філософію perennis (вічна), яка осягнула сво­єї вершини у "Суммі теології" св. Томи з Аквіну, "Вчительський Уряд Церкви у світлі Божого об'явлення перевірив, прийняв і визнав". Таким чином, особливістю цієї філософії є те, що вона щиро й правдиво трима­ється і захищає об'єктивну силу пізнання людського розуму, непохитно приймає метафізичні засади, врешті визнає можливість осягнення точної і незмінної правди" (Пій XVI, енци­кліка Humani generis). Тим самим Церква засуджує тих, які вважають, що "кожна філософія і кожна дум­ка може гармонійно співіснувати з католицькою вірою" (там само), а особливо таврує системи "ідеалізму, екзистенціалізму і матеріалізму".

Модерна наука: Модернізм ви­магає "визнання природної важли­вості всіх культур, відмовляючись від штучної вищості західної куль­турної моделі, а також відокрем­люючи культурні аспекти від слова віри" ("L'Osservatore Romano", 25 ХІ 1998). Він релятивізує важливість томістичної філософії, яка нібито міс­тить "багато понять, значення яких нерідко є недосконалим", і запро­шує до "поглиблення стосунків між мовою слів і правдою" (Йоан Павло ІІ, енцикліка Fides et ratio), мовби цієї мови, що висловлює правду, досі не існувало.

Святе Письмо

Традиційна наука: Класична теологія засуджує переклади й по­ширення некатолицьких перекла­дів Святого Письма, оскільки "вони здійснені всупереч святим правилам Церкви й часто тлумачаться викрив­лено (...). Їх роздають безкоштовно для того, аби кожен відкидав боже­ственну Традицію, доктрину Отців і авторитет Католицької Церкви, а ро­зумів Божі слова на власний розсуд, змінив сенс і таким чином опинився у найбільшій облуді" (Пій ІХ, енци­кліка Qui pluribus). Понтифіки за­суджували біблійні товариства і без вагань називали їх "перфідними", тобто віроломними (Пій ІХ).

Модерна наука: Модерністи вихваляють "старання" United Bible Societies (Об'єднання Біблійних Товариств) у розповсюдженні знань Святого Письма, називаючи це важ­ливою співпрацею в "реалізації" завдання екуменізму (Йоан Павло ІІ, 15 V 1992). - Вони зараховують ці починання до елементів "нової євангелізації людства", а пропаган­дистів вважають "вірними й покір­ними провісниками Слова Божого" (там само).

Сексуальне виховання

Традиційна наука: Класична наука Церкви засуджує публічне сексуальне виховання, як прояв натуралізму. "Наука для всіх без різ­ниці, навіть публічна, а також лег­коважне ознайомлення" (Пій ХІ, енцикліка Divini illius Magistri) є фа­тальною у своїх наслідках помилкою. "У цій такій дуже делікатній матерії, якщо якесь індивідуальне повчання у відповідний час із боку тих, яких Бог призначив до виховання, давши їм ласку стану, обов'язково слід до­тримуватися великої обережності, якою так завжди відзначалося тра­диційне християнське виховання" (Пій ХІ, там само).

Модерна наука: ІІ Ватиканський Собор навчає, що в інституці­ях, які займаються вихованням, діти "мають отримати позитивне і мудре сексуальне виховання, відповід­но до свого віку" ("Декларація про християнське виховання", №1).

Релігійна свобода

Традиційна наука: Класична наука Церкви твердить, що не може існувати право релігійної свободи, "яка ставить на один рівень правду і облуду, віру і єресь, Церкву Ісуса Христа і будь-яку людську інститу­цію; створює сумну і згубну сепара­цію (відокремлення) між людським суспільством і Богом, його Творцем; веде до сумних наслідків (таких як індиферентність - байдужість) у ре­лігійних справах, а потім до атеїзму (Лев ХІІІ, послання Egiunto). Якщо держава толерує часом de facto фальшиву релігію, то, щоб уникнути більшого зла, ніколи, отже, "фаль­шиве віросповідання" не може отри­мати "права" або "визнання", або будь-якої підтримки (Лев ХІІІ, ен­цикліка Immortale Dei). "Релігійна свобода - це свобода, яка веде до вічної загибелі" (Пій ІХ, енцикліка Quanta cura).

Модерна наука: Модерністи ви­словлюють побажання "ідеологічної нейтральності" (Йоан Павло ІІ, 21 Х 1990), яка випливає з гідності люд­ської особи. Вони вимагають від дер­жави, щоб вона підтримувала "осно­воположні права свободи, які дають людині сенс життя: свободу думки, свободу сумління, свободу релігії, культурний і політичний плюралізм" (там само).

Декларація про релігійну свобо­ду є одним із найважливіших "до­сягнень" ІІ Ватиканського Собору: відтоді Церква бачить себе захисни­цею релігійної свободи і зобов'язує вірних, щоб вони "воістину діяли разом на користь підтримки гідності кожної людської особи, а також за­хищали права людини, а особливо - релігійну свободу" (Йоан Павло ІІ, 17 IV 1990).

Екуменізм

Традиційна наука: "Адже всі ми знаємо, що саме Йоан, "Апостол любові", який у своєму Євангелії відкрив таємницю Найсвятішого Ісусового Серця, а своїм учням звик прищеплювати нову заповідь "Лю­біть один одного", саме він заборо­нив суворо підтримувати стосунки з тими, які не визнавали віри Христа повністю і без ущербу (...). А оскіль­ки любов базується на фундаменті недоторканної і правдивої віри, тому й учні Христа мусять бути насампе­ред з'єднані узами єдності віри" (Пій ХІ, Mortalium animos).

"Римо-Католицька Церква по­стійно визнає і вірить, що не лише погани та жиди, але й єретики і схизматики не отримають вічного спасін­ня, а підуть у вічний вогонь, що при­готований дияволу і його ангелам". Таке велике значення має єдність Тіла Церкви, що тільки тим, хто пе­ребуває у цій єдності, помагають до спасіння Святі Тайни Церкви і тільки їм вислуговують вічну нагороду по­сти, милостині та інші побожні вчин­ки і практики християнського життя. "Ніхто не може бути спасенний, хоч би його милостині були великі, і хоч би він пролив кров за Христа, якщо не перебуватиме у лоні Католицької Церкви і в єдності з Нею" (Флорен­тійський Собор, "Декрет для якобинців").

Модерна наука: Що стосується людей, які, будучи охрещеними, но­сячи почесне ім'я християн, не визнають повноти віри або не зберіга­ють єдності спільноти під проводом наступника Петра, то Церква знає, що Вона з ними пов'язана з числен­них приводів, (...) і врешті ті, які ще не прийняли Євангелія, в різний спо­сіб підпорядковуються люду Божому (ІІ Ватиканський Собор, "Конститу­ція про Церкву"). "Саме ті Церкви і відлучені Спільноти, незважаючи на те, що, на наше переконання, мають деякі недоліки, не є зовсім позбавленими значення і важливості в та­ємниці спасіння. Адже дух Христа не забороняє послуговуватися ними як засобами спасіння, сила яких похо­дить із самої повноти ласки і правди, якими наділена Католицька Церква" (ІІ Ватиканський Собор, "Декрет про екуменізм").

Інквізиція

Традиційна наука: Класична наука Церкви підтримувала існуван­ня св. Інквізиції, яка була "трибуна­лом для охорони католицької віри, а отже важливим органом судової влади у Церкві" (Пій ХІІ, 9 Х 1946). Відмова Церкві у праві на таку інсти­туцію випливає з доктрини, яка "від­кидає надприродність і визнання за людською натурою влади, повного панування над життям і в наслідку вимагає повної незалежності люди­ни від будь-якого підпорядкування" (там само).

Модерна наука: Модерністи відкидають інституцію Інквізиції як таку що "належить до бурхливої епохи в історії Церкви" і "на яку християни мають дивитися зі щирим жалем" (Йоан Павло ІІ, 1 ХІ 1998), оскільки "позбавлення когось життя в ім'я Бога є зловживанням Божого імені і блюзнірством" (Йоан Павло ІІ, 11 І 1998).

Ставлення до жидів

Традиційна наука: Традиційне навчання Церкви щодо жидів стосу­валося так званої "таємниці Ізраї­лю", або відкинення вибраним наро­дом Месії - Ісуса Христа, якого Бог зіслав на землю з метою відкуплення усіх людських гріхів. У католицькій теології доведення жидами до смерті Ісуса Христа (боговбивство) поклало кінець Старому Завітові і спровадило на них численні земні кари, які були пророковані у Святому Письмі. Св. Мелітон у ІІ ст. писав: "Незважаючи на те, що Його смерть була проро­кована, проте їх вина була добровільною". Водночас із затуханням вибраності ця вибраність перейшла на християнську Церкву, яка заро­джувалася. У зв'язку з цим, метою Церкви було навернення жидів, щоб через факт прийняття хрещення і католицьких таїнств, через вклю­чення їх до Церкви вони змили вину, яка тяжіє на них за вбивство Ісуса Христа. Папська булла св. Пія V про­голошувала: "Жидівський народ, будучи спочатку хранителем слова Божого, будучи учасником небес­них таємниць і перевищуючи в ласці та гідності інші народи, упав зі своєї вивищеної позиції через свою невір­ність, бо в період свого розквіту не­вдячно і по-зрадливому прирік свого Спасителя на ганебну смерть (...)".

Модерна наука: Післясоборова наука Церкви цілком перегляну­ла дотеперішній теологічний статус жидів, яких від ІІ Ватиканського Со­бору називають "старшими братами у вірі". Декларація Собору Nost­ra aetate переглядає дотеперішню концепцію: "Незважаючи на те, що Церква є новим Божим Народом, не слід представляти жидів як відки­нутих чи проклятих Богом, нібито на підставі Святого Письма" (Nos­tra aetate, №4). Теологи-модерністи трактують колишню науку Церкви як обскурантизм (реакціонерство, мракобісся, відсталість), вважаючи її відповідальною за переслідування жидів. Водночас із новим поглядом на проблему відповідальності жидів за смерть Месії зазнав ревізії погляд, що стосується відкуплення колиш­нього вибраного народу. Нова ін­терпретація спирається на фрагмент документа Nostra aetate: "Адже не може Церква забути, про те, що за посередництвом цього народу, з яким Бог у своєму несказанному Милосерді вирішив укласти Старий Завіт, Вона отримала об'явлення Старого Завіту і живиться корінням доброї оливки, до якої були прищеп­лені галузки оливної дички народів. Бо Церква вірить, що Христос, наш Мир, через хрест поєднав жидів і на­роди, учинивши їх у Собі єдністю" (Nostra aetate, №4). Цей документ інтерпретують як такий, що лікві­дує будь-яку місійну діяльність, яку провадить Церква серед жидів. Спо­відників юдаїзму не слід навертати, стверджують модерісти.

Ставлення до масонів

Традиційна наука: Понад двох­сотлітню науку Пап особливо окрес­лював канон 2335 Кодексу Права Канонічного від 27 5 1917 р., який голосив: "Католики, які вступа­ють до масонської секти, з огляду на подібні до неї згромадження, які воюють із Церквою та з легальною цивільною владою, підпадають під екскомуніку Апостольської Столиці".

Модерна наука: Теоретично визнаючи правосильність осуду ма­сонства, післясоборова Церква зне­хтувала опозицією щодо масонських згромаджень, яких все частіше, по­чинаючи від 60-х років минулого сто­ліття, стали називати "відлученими братами-вільномулярами". Канон 1374 нового Кодексу Канонічного Права не вживає вже назви масон­ства: "Хто вступає до згромаджен­ня, яке діє будь-яким чином проти Церкви, має бути справедливо по­караний, а хто підтримує таке згро­мадження або ним керує, має бути покараний забороною". Це припис інтерпретують як такий, що скасовує церковні кари щодо осіб, приналежних до масонства. Багато ієрархів і сам Йоан Павло ІІ неодноразо­во підтверджували ці зміни, беручи участь у зустрічах із представника­ми масонів.

Секти

Традиційна наука: Поняття "секта" в історії Церкви вживало­ся як замінник грецького терміна "єресь". У Новому Завіті ці поняття неодноразово вживають св. Лука і св. Павло (див. Ді. 5, 17; 15, 5; 24, 5; 24, 14; 26, 5; 28, 22) для озна­чення групи, що противилася якійсь частині Об'явлення. Латинський тер­мін "секта" походить від дієслова "іти" або від "відтинати", "відділя­ти". Католицька Церква трактувала як секту кожну групу, що класифі­кувалася теологічно як єретична, кожну спільноту, яка відпала від Ка­толицької Церкви під доктринальним оглядом, як наприклад альбігенсів, різні відгалуження протестантизму, старокатоликів, маріавітів. З секта­ми боролися з огляду на їхню загро­зу для спасіння душі (ця загроза ви­пливала з доктрини, що відрізнялася або заперечувала науку Христа).

Модерна наука: Нинішнє тео­логічне розуміння поняття секти за­знало поступових змін. Французь­кий теолог Генрік Казель виходить із засади, що вжите в Діяннях Апос­толів поняття не має теперішнього "нашого сенсу "єресі"" (Г. Казель, "Що таке релігійна секта?"). На думку Jana Duchesne, етимологія слова "секта" вказує, "що не йдеть­ся про негативне окреслення групи, яка відділилася від більшої цілості, руйнуючи її єдність..." (Jan Duch­esne, "Церква сект?"). Нинішнє, модерністичне розуміння пов'язується з прийняттям екуменічного бачення. Визначення домініканського серед­овища вважає, що сектою ми на­зиваємо: "рух, який відкидає пев­ні християнські правди, прийняті всіма християнськими Церквами (католицькими, лютеранськими, англіканськими, реформаторськи­ми, православними тощо), незважа­ючи на віросповідання". Сектою називається кожна невелика релі­гійна група, яка не має глибинної історичної традиції. Наслідком цієї неточної засади є, наприклад, по­вага до маріавітів з боку модерністичної ієрархії, як до "християнсь­кого віровизнання", а разом з тим - трактування їх як небезпечної секти. З одного боку, з'являються видання, які поборюють "секту маріавітів", а з другого - Йоан Павло ІІ дозволяє відправу маріавітського набоженства у папській резиденції Castel Gandolfo. Модерністичне ро­зуміння поняття "секта" цілком ігно­рує теологічне тлумачення, турботу про спасіння на користь ліберально­го, соціологічного сприйняття, яке спирається на права людини. Секта в цьому розумінні - це група, яка з релігійних причин порушує осново­положні права людини, "тоталітарна група".

Хрестові походи

Традиційна наука: Класич­на теологія схвалювала й захища­ла хрестові походи, які відбувалися з метою захисту святих місць від профанації (осквернення), а також християн від загрози нападів з боку іновірців (св. Пій Х, 26 ХІІ 1910 р.).

Модерна наука: Модерністи за­раховують хрестові походи до "ста­рих гріхів", за які щиро шкодують (Йоан Павло ІІ, 28 VIII 1998 р.).


Суть

Традиційна наука: Тридентійський Собор непомильно стверджує: "Якщо хтось твердить, що жертва Св. Літургії є лише жертвою прослави та подяки або лише простим зга­дуванням жертви, що здійснилася на хресті, але не жертвою перепрошен­ня, або що вона приносить користь лише тому, за кого відправляється, і що вона не повинна приноситися за живих і померлих, за гріхи, кари, винагородження та інші потреби - хай буде відлучений!"

Модерна наука: Новий Катехизм Католицької Церкви згадує ас­пект жертви Святої Літургії, проте аж на шостому місці (з дев'яти), наго­лошуючи на общинному аспекті "євхаристійного згромадження". (Варто особливо підкреслити, що в багато­му тематичному індексі польського видання гасло "Свята Літургія" від­сутнє зовсім!).

Літургійна мова

Традиційна наука: Церква під час Літургії завжди послуговувалася мовою, яка не була загальновжива­ною: спочатку грецькою (у давни­ну), пізніше латиною, у слов'янських народів увійшла церковно-слов'ян­ська, визнаючи, що Її церемонії вна­слідок цього є набагато піднесенішими й легше підкреслюють недоступ­ність Таємниць Віри для людського розуму (так само робили жидівські священики в часи Господа Ісуса Христа: літургійною мовою була гебрайська, в той час як усе населення розмовляло по-арамейськи).

Модерна наука: У новій Літургії, попри те, що ІІ Ватиканський Собор рекомендував загальне використан­ня латини, широко вживаються на­ціональні мови. Їх запровадження мало полегшити вірним розуміння і легше долучення до Літургії.

Стиль поведінки

Традиційна наука: В усіх дособорових обрядах Святої Літургії як Західної, так і Східної Церкви здій­снювана Найсвятіша Жертва була спрямована до Бога. Священик був, таким чином, провідником вірних, від імені яких складав цю Жертву; це сприяло також відповідній зосе­редженості як священика, так і ін­ших учасників Літургії.

Модерна наука: У новій Літур­гії священик повертається спиною до Господа Ісуса Христа в кивоті, а лицем до вірних. Учасники Літур­гії вимушені концентруватися на її "провідникові", а не на властивому адресаті ритуалів - Богові.

Святе Причастя

Традиційна наука: До ІІ Ватиканського Собору Святе Причастя роздавали вірним винятково в поста­ві на колінах, кладучи Його на язик. Вірних зобов'язував євхаристійний піст від півночі; ці засади змінив Пій ХІІ, запроваджуючи обов'язок три­годинного посту для осіб, які брали участь у Святих Літургіях, що від­правлялися після обіду.

Модерна наука: Після Собо­ру поширилася практика уділяння Святого Причастя настоячи, а на за­ході Європи і в США - на руку. За розпорядженням Папи Павла VІ, зобов'язує одногодинний євхаристійний піст.

Літургійний календар:
Свято Христа-Царя

Традиційна наука: Свято Хрис­та-Царя відзначається в останню не­ділю жовтня.

Модерна наука: Свято Христа- Царя перенесено з останньої неділі жовтня на останню неділю листопа­да, тобто на кінець літургійного ро­ку. Таким чином, підривається наука про суспільне панування Христа- Царя, бо цілеспрямовано робиться все для того, аби створити вражен­ня, що Він буде царювати лише на­прикінці часів.

Кивот

Традиційна наука: Кивот зав­жди займав центральне місце на го­ловному вівтарі.

Модерна наука: Тепер він усе частіше переноситься на бічний вів­тар.

Міністранти

Традиційна наука: Вони були обов'язковими при відправлянні Тридентійської Святої Літургії. При вівтарі могли прислуговувати тільки хлопці та мужчини.

Модерна наука: Нова Літургія може спокійнісінько обійтися без міністрантів. До обслуги при вівтарі почали допускати дівчат.
 

Молитовні жести

Традиційна наука: У давній Лі­тургії молитовним жестом, який по­ходив ще з давнини, були складені долоні - символ покори (так поло­нені простягали руки до переможців, щоб ті їх зв'язали).

Модерна наука: Тепер все час­тіше жестом, яким супроводжується молитва, є піднесені на рівні голови руки, серединою долонь спрямовані догори. Так моляться, між іншим, і мусульмани.


3. Святі Таїнства
Хрещення

Традиційна наука: У старому обряді Святого Хрещення робився наголос на усуненні первородного гріха і прийнятті освячуючої ласки. Крім того, цей ритуал містив екзорцизм, який відправлявся у притворі святині, чим підкреслювався факт, що неохрещений ще не належить до Церкви.

Модерна наука: У новому обря­ді скасовано екзорцизм хрещення. Підкреслюється передусім аспект долучення до спільноти.

Миропомазання

Традиційна наука: Класична теологія називає миропомазання таїнством, яке наділяє "особливою ласкою і дарами Святого Духа, зав­дяки яким миропомазаний отримує силу визнавати віру словом і вчин­ком як досконалий воїн Христа" (кардинал Гаспаррі, Католицький катехизм).

Модерна наука: Новий кате­хизм серед наслідків цього таїнства називає на першому місці "глибше закорінення у Божому синівстві", "тіснішу злуку з Христом", "примно­ження дарів Святого Духа", "вдо­сконалення (...) зв'язку з Церквою" і лише на останньому місці "силу Духа Святого у поширенні та обороні віри словом і вчинком".

У римо-католицькому обряді традиційну виразну форму таїнства "Помазую тебе знаком хреста і зміц­нюю тебе хрестом спасіння во імя Отца і Сина і Святаго Духа" заміне­но багатозначною формулою "При­йми знак дару Духа Святого". Також у новому ритуалі єпископ уже не б'є по щоці того, хто приймає таїнство (цей жест, запозичений із церемонії посвячення у лицарі, символізував покликання до служіння Христові- Царю).

Покута

Традиційна наука: Класична теологія навчає, що "таїнство по­кути установив Ісус Христос для по­єднання вірних із Богом на випадок, якби вони після хрещення потрапи­ли в гріхи" (кардинал Гаспаррі, Ка­толицький катехизм). Складається воно "з двох частин: із трьох актів пенітента (каянника), тобто жалю за гріхи, зі сповіді та покути, а також із розгрішення, яке уділяє уповноважений священик" (там само).

Модерна наука: Незважаючи на те, що новий Катехизм визна­чає необхідні акти з боку пенітента, на практиці ж вимога визнання грі­хів повсюдно (особливо в Європі та США) ігнорується, а саму сповідь за­міняє невимушена розмова зі свяще­ником, який виконує функцію радше психолога, ніж судді. Також часто уділяється так зване генеральне відпущення гріхів, яке досі призна­чалося в ситуації загрози життю пе­нітента. Обидві ці практики призве­ли в більшості країн до практичного занепаду сповіді; нерідко діти, які приступають до Першого Святого Причастя, попередньо не приступа­ють до таїнства покути.

Священство

Традиційна наука: "Таїнство священства, тобто священичих свя­чень - це таїнство, яке установив Ісус Христос для того, щоб дати Церкві єпископів, священиків і слуг з відповідними для кожного з них функціями і ласками для належного виконання святих обов'язків відпо­відно до властивого ступеня кожно­го" (кардинал Гаспаррі, Католиць­кий катехизм). Головною функцією священика є "складання жертви за живих і померлих во імя Отца і Сина і Святаго Духа" (Флорентійський Со­бор, Декрет для вірмен).

Модерна наука: Нова теологія у своєму баченні священства знач­ною мірою зближається з баченням протестантським: священик уже не є посередником між землею і небом, між вірним народом і Спасителем - він є радше провідником згрома­дження, який діє від його імені і є ним уповноважений. Це вже не дру­гий Христос, а така сама людина, "як і всі" (цю тенденцію добре вира­жає скасування тонзури), людина, яка виконує суто репрезентативні функції.

Подружжя

Традиційна наука: Згідно з класичною наукою Церкви, "голов­ною метою подружжя є народження і виховання потомства, другою метою є взаємодопомога" (ККК від 1917 року, канон 1013,1).

Модерна наука: Модернізм пе­ревернув черговість порядку цілей подружжя, проголошуючи на пер­шому місці, аби "подруги виявля­ли взаємопідтримку у подружньому співжитті" (Lumen gentium, 11, ККК 1983, канон 1055). Така переста­новка цілей підтримує ідею поступо­вого виключення потомства як мети подружнього життя, а також прак­тику антиконцепції (застосування протизаплідних засобів), яку багато Конференцій Єпископату вважають виправданою, бо це уможливлює реалізацію нової першої мети по­дружжя.

Вервиця

Традиційна наука: Святу Вервицю у ХІІ ст. вручила св. Домінікові сама Матір Божа. У первісному вигляді ця вервиця протривала до 2002 року.

Модерна наука: У 2003 році Папа Йоан Павло ІІ додав до неї п'ять нових "світлих" таїнств, зруй­нувавши таким чином зв'язок 150 дотеперішніх таїнств зі 150 псал­мами Старого Завіту. Папа підкрес­лив, що "вервиця, відкрита наново у властивий спосіб, є допомогою, а принаймні не перешкодою для еку­менізму".

Хресна Дорога

Традиційна наука: Традиційне набоженство Хресної Дороги мало 14 стацій.

Модерна наука: У новому набоженстві додано п'ятнадцяту стацію - воскресіння Господа Ісуса Христа, "оптимістичний акцент", що змінив звучання і внутрішній смисл Хресної Дороги, яка традиційно була розва­жанням страстей нашого Спасителя.

Екзорцизми

Традиційна наука: Обов'язко­вий ще донедавна ритуал екзорцизмів був формою вигнання диявола, якого трактували як особу: свяще­ник від імені Христа наказував зло­му духові покинути тіло опановано­го. Екзорцизми могли відправлятися над предметами, а також були час­тиною обрядів Святого Хрещення.

Модерна наука: Запровадже­ний у 1999 р. новий ритуал екзорцизмів є спрямованою до Бога молитвою про звільнення опанованого, і в ньому відсутня наказова форму­ла, звернена безпосередньо до са­тани. Заборонене відправляння екзорцизмів у разі відсутності впевне­ності щодо опанування злим духом. Занедбано екзорцизмування пред­метів та місць. З римо-католицького обряду хрещення усунуто молитви про звільнення з-під влади сатани.

Похорон

Традиційна наука: У тради­ційній Літургії кольором похоронної Служби Божої був чорний. У ній про­сили про визволення душі від мук чистилища.

Модерна наука: Нова Літургія замінила чорний колір червоним і фіолетовим. У римо-католицькому обряді з нової похоронної Служби Божої усунуто молитви про звіль­нення душі померлого від чистили­ща. А найважливіше, що саме слово "душа" з'являється в літургії всього 5 разів (а то й зовсім - залежно від тлумачення; у старій Літургії це сло­во згадувалося 78 разів).

Кремація останків

Традиційна наука: Церква складала тіла своїх членів у освяче­ній цвинтарній землі, вважаючи про­цес повільного розкладання остан­ків натуральним і таким, що має сим­волічний смисл. Допускався виняток під час масових епідемій, воєн тощо. Спротив кремації випливав із факту, що мотивами її прихильників було підривання віри в догму про воскре­сіння тіл.

Модерна наука: Церква після ІІ Ватиканського Собору все частіше дає дозвіл на кремацію, а також на набоженства за тих померлих, які заповідали спалити свої останки.

Благословення свяченою водою

Традиційна наука: У старому обряді вода була екзорцизмованою.

Модерна наука: У новому (римо-католицькому обряді) вона є всього лиш благословенною, а не екзорцизмованою.



4. Церква
 
Суть Церкви

Традиційна наука: "(...) ві­римо, що існує надприродна сус­пільність, видима, свята і соборна, яку встановив Ісус Христос, коли жив на цьому світі, і назвав своєю Церквою" (кардинал Гаспаррі, Католицький катехизм). "Отже, аби визначити й окреслити ту правдиву Церкву Христову, якою є Свята, Со­борна, Апостольська, Римська Церк­ва - не можна знайти шляхетнішої, достойнішої, врешті божественнішої назви, ніж ця: "Містичне Тіло Ісуса Христа", а визначення це випливає і розкривається, як цвіт, із численних висловів Святого Письма та з творів святих Отців Церкви (Пій ХІІ, енци­кліка Mystici Corporis). Традиційна теологія вирізняла особливо Церкву воюючу (на землі), терплячу (в чис­тилищі) і тріумфуючу (на Небі).

Модерна наука: Новий Кате­хизм цілком оминає надприродний аспект, зосереджуючись на Церкві як на спільноті віруючих: "У хрис­тиянській мові поняття "Церква" означає літургійне згромадження, а також локальну спільноту або усю загальну спільноту віруючих". За­мість окреслення "Церква воююча" вживається назва "Церква мандрів­на".
 

Устрій папства

Традиційна наука: До Друго­го Ватиканського Собору Папа був удільним монархом, єдиним волода­рем у Церковній Державі і Апостоль­ській Столиці. Символічно повноту його влади (земної й духовної) виражала тіара з трьома коронами, а також звичайна пастирська палиця (посох); Папа послуговувався ма­єстатичною формулою "ми", його носили на sedia gestatoria (спеціаль­них ношах - паланкіні), а при його дворі панував спеціальний етикет.

Модерна наука: Останнім Па­пою, який носив тіару, був Павло VІ. Останнім Папою, який користувався паланкіном, був Йоан Павло І.
 

Столиця Церкви

Традиційна наука: Столицею Церкви є Рим, "Мати і Вчителька всіх Церков", "Вічне Місто".

Модерна наука: Модернізм заявляє, що "упродовж віків Єру­салим був в усьому світі визнаний "Церквою-Матір'ю" (Йоан Павло ІІ, 2 ХІ 1998).
 

Примат Папи

Традиційна наука: Класична наука Церкви догматично визначила папський примат під час І Ватикан­ського Собору: "Якщо хтось ствер­джує, що Римський Єпископ має тільки наглядову або керівну владу, а не повну і найвищу владу юрис­дикції над усією Церквою не тільки у справах віри й моралі, але також у тому, що стосується дисципліни та управління Церквою на всьому світі - хай буде відлучений!"

Модерна наука: Щоб мати змо­гу провадити екуменічний діалог з іншими визнаннями, модернізм під­дає сумніву папський примат, запро­ваджуючи різницю поміж "суттєвими елементами доктрини католицької віри та дискусійними проблемами, які не усталені дефініціями" (Йоан Павло ІІ, 2 ХІІ 1996). Конкретно по­трібно розрізнити те, "що було ви­знане депозитом віри упродовж пер­шого тисячоліття на тему примату наступників св. Петра, від того, як переконання віри на цю тему еволюціонувало (розвинулося) аж до дефі­ніції Ватиканум І і до навчання Ва­тиканум ІІ" (кардинал Ратцінгер, 31 VІІІ 1996). Потрібно також розріз­нити "між суттю цієї Божої інституції та конкретними формами й вираза­ми виконування примату упродовж двох тисяч років" (там само), аби зробити висновок, що нібито не­властивою була б сьогодні "форма авторитету Церкви щодо моделі по­літичних інституцій, які розвивали­ся упродовж історії людства" (Йоан Павло ІІ 31 ІІІ 1995; йдеться, оче­видно, про монархії).


Кодекс Канонічного Права

Традиційна наука: Він опра­цьований під керівництвом карди­нала Гаспаррі на підставі давніх приписів. Початок праці припав на понтифікат св. Пія Х, а проголо­сив його Папа Венедикт ХV у 1917 р., тому часто його називають "піо- венедиктинським".

Модерна наука: Оприлюдне­ний у 1983 р., він є утвердженням нових післясоборових трендів (коле­гіалізму, екуменізму, нової еклезіо­логії з її поняттям "народу Божого" і так далі).


Місійна діяльність Церкви

Традиційна наука: Класична наука Церкви неустанно підкрес­лює, що "найважливішим завданням і турботою Церкви має бути діяльність для справи вічного спасіння душ через поширення на всьому світі Царства Ісуса Христа, згідно з наказом, який дав божественний Засновник Церкви своїм апостолам: "Ідіть і навчайте всі народи. Пропо­відуйте Євангеліє всім створінням" (Пій ХІ, V 1922).

Модернізм рішуче відкидає місій­ну діяльність, з погордою називаючи її "прозелітизмом" та "релігійною нетолерантністю": "Церква навчає, що кожна форма релігійної нетоле­рантності та прозелітизму загрожує основоположному праву релігійної свободи" (Йоан Павло ІІ, 7 VІ 1996). "Нова євангелізація" полягає у "тіс­ній співпраці поміж партикулярними церквами та в праці єдності з християнськими Церквами: протестант­ськими і православними у правді і в бажанні діалогу" (Римський Синод, "L' Osservatore Romano" від 12 ХІІ 1991).
 

Целібат 

Традиційна наука: Традиційне навчання Церкви базується на за­клику Ісуса Христа до своїх учнів жити в чистоті. Церква від самих по­чатків інтерпретувала це правило як обов'язкове для всіх священиків, адже кожен з них є другим Христом. Воно неодноразово підкреслюється у посланнях Отців Церкви, заявах Пап, а також у документах вселен­ських соборів. І Латеранський Собор (1123) наголошував: "Якнайсуворі­ше забороняємо пресвітерам, дия­конам, субдияконам та монахам як мати вільні стосунки з жінками, так і одружуватися. На підставі святих канонів вважаємо, що шлюби, укладені такими особами, мають бути розірвані , а вони самі повинні від­бути покуту" (канон 21). Ця засада, неодноразово повторювана в історії Церкви, суворо зобов'язувала весь духовний стан і мала доктринальний характер.

Модерна наука: Нинішня тен­денція у модерній Церкві інтерпре­тує слова Святого Письма, а також і християнську церковну традицію загалом як дозвіл священикам на укладання шлюбних зв'язків. На­голошується не на "обов'язковості" целібату, а на "відповідальності" сексуальної стриманості духовен­ства. На думку післясоборових тео­логів та істориків Церкви, целібат не має доктринального характеру, а є всього лиш наказом, що стосується духовенства, має юридичний і та історичний характер. А тому може бути відмінений і має бути добровільним. Отець Костер, ОР стверджує: "Не можна вимагати від священиків жити в целібаті. Вони мають вибирати свій стан. Я не бачу жодних приводів на те, аби звичайний священик мусив дотримуватися обов'язку целібату" (Гомосексуалізм збагачує Церкву. Розмова з домініканцем о. Тео Кос­тером ОР, "Fronda", № 9-10/1997, с. 351).
 

Священичий одяг

Традиційна наука: Священи­чий одяг завжди був елементом, який відрізняв духовенство від інших суспільних станів, його тракту­вали як зовнішню ознаку приналеж­ності до священичого стану. Церква надавала дуже великого значення носінню духовенством сутан та габі­тів, що строго приписували церковні правила. Старий кодекс канонічно­го права від 1917 року передбачав за неносіння сутани без поважної причини і всупереч нагадуванням з боку ієрархії для священика, який не носив одягу упродовж місяця, кару суспензи та втрату бенефіцію (опла­чуваної церковної посади) - канон 188.

Модерна наука: Новий Кодекс Канонічного Права не визначає до­кладно священичого одягу, характе­ризуючи його як "відповідний цер­ковний одяг, згідно з правилами, виданими Конференцією Єпископа­ту, а також місцевих звичаїв, що від­повідають приписам права" (канон 284 ККК). Сутана класифікується як необов'язковий у щоденній праці "літургійний одяг", який можна за­мінити світським костюмом із коло­раткою.
 

Церква та держава

Традиційна наука: Класична теологія навчає, що "відокремлен­ня держави від Церкви є абсолют­но фальшивою тезою і згубною по­милкою. Опираючись на засаду, що держава не може визнавати жодного релігійного культу, така теза пере­дусім є дуже образливою для Бога, оскільки Творець людей є також За­сновником людських інституцій і бе­реже їхнє існування так, як береже нас. Тому ми повинні складати Йому не тільки приватну шану, але й ви­знавати Його публічний і суспільний культ" (св. Пій Х, енцикліка Vehe­menter). Держава завжди підпо­рядкована Церкві у тому сенсі, що завжди отримує від Неї релігійні та моральні засади, якими повинна ке­руватися і їх захищати. Syllabus за­суджує твердження (24), що "Церк­ва не має безпосередньої чи прямої дочасної влади".

Модерна наука: Модернізм проголошує повну незалежність держави від Церкви: "вони мають незалежні і властиві кожному цари­ни, проте ні паралельні, ні супереч­ні. Церква і Держава мають служити людині, без підпорядкування одне одному, але доповнюючи одне од­ного з метою протегування єдиного суспільного добра" (Йоан Павло ІІ, 26 ІІ 1996).
 

Суспільне панування Христа-Царя

Традиційна наука: Класична теологія не знає "автономії" у люд­ському житті. Не існує одиниці чи інституції, яка могла б існувати без Христа: "Людське суспільство може вилікуватися лише через повернен­ня до життя та інституції християн­ства" (Лев ХІІІ, енцикліка Rerum no­warum). "Це догма католицької віри, що Христос має владу закону, суду і правління над усіма людьми та дер­жавами" (Пій ХІ, Quas primas). Весь світ має мовби єдиний "пункт при­тягання" - Христа-Царя, якому все повинно підкорятися.

Модерна наука: Модернізм стверджує, що "потрібно підкрес­лювати справедливу автономію дочасних реалій" (Йоан Павло ІІ, 4 VІ 1995). "Церква визнає свободу ві­росповідання для кожної людини й підтримує такі законодавчі заходи" (Йоан Павло ІІ, 4 ІХ 1996). "Цен­тром притягання" модернізму є лю­дина: "Хай люди всіх віровизнань вчаться взаєморозуміння, взаємопо­ваги і співпраці, щоб разом, згідно з Божим задумом, будувати мир та загальне братерство" (Йоан Павло ІІ, 15 І 1996). Це пряме заперечення панування Христа над усіма людьми.
 

Демократія

Традиційна наука: Класична теологія, хоча й толерує під строго визначеними умовами можливість демократії як політичної системи, проте відкидає демократичну сис­тему у сфері моралі та релігії. Вона засуджує засаду такої демократії, а саме егалітаризм (тобто зрівнялівку) як "догму натуралістів", котрі про­голошують абсолютну рівність усіх людей в усіх сферах (Лев ХІІІ, ен­цикліка Humanum genus). Це "за­сада, яка цілком суперечить природі речей, вона є приводом до заздрості й несправедливості, який підриває суспільний лад" (св. Пій Х, Notre charge apostolique).

Модерна наука: Модернізм по­стійно повторює, що "Церква з ве­ликою симпатією спостерігає за про­цесами, які провадять різних людей до демократії" (Йоан Павло ІІ, 29 Х 1993). Він також пропонує демокра­тичну форму у самому керівництві Церкви: "Кожний аргумент, який пропонує єпископ, піддається віль­ному обговоренню громади" (Йоан Павло ІІ на відкритті Римського Си­ноду 4 Х 1992).


Війна

Традиційна наука: Давня наука Церкви щодо війни спиралася на за­саду, що війна є методом досягнення тривалого миру. Вона може служити лише засобом для досягнення ба­жаної вищої мети. Св. Августин пи­сав: "Війни, отже, ведуться заради для миру навіть тими, хто командує і веде бої, вони стараються досяг­нути через війну мир. Адже кожна людина шукає миру, навіть ведучи війну". Церква з самого початку не була пацифістичною (миротворчою), Вона відкидала іренізм (напрям у християнській теології, орієнтований на досягнення згоди між різними ві­ровизнаннями, на усунення розколу шляхом доктринальних поступок; назва походить із грецької мови і означає "мир" , "згода") як небез­печну ілюзію; в античному Римі цілі шереги християн складалися пере­важно з навернених солдат імпера­тора, які нерідко скріпляли свою віру мученицькою кров'ю. У своїй праці De civitate Dei св. Августин поділяє війни на дві категорії: "справедливі війни", які велися з метою захисту миру й цивілізації, а їх результатом є лад і спокій - згідно з Божою волею; та "несправедливі війни", які служать егоїстичним земним цілям, що їх ставлять перед собою правителі. Такі війни спрямовані на створення невиправданого безладу й хаосу, в основі яких - суцільне насильство та відсутність християнської любові. Цією доктриною світська влада не раз зловживала, а секуляризована версія обмежувалася, всупереч на­мірам єпископа з Гіббона, "спра­ведливою оборонною війною" та "несправедливою агресією": у се­куляризованій концепції немає звер­тання до Бога.

Модерна наука: Післясоборова наука щодо війни відходить від св. Августина і теологів-схоластиків на користь базованої на правах людини інтерпретації війни. Війна є справжнім злом. Йоан Павло ІІ ствердив у 1991 році: "Жодна війна не може бути святою". Того самого року, звертаючись до представників єпис­копатів країн, заангажованих у кон­флікт у Перській затоці, він сказав: "Не відбувається жодної релігійної війни і не може бути жодної "свя­тої війни", оскільки такі цінності, як любов до Бога, братерство і мир, що випливають із віри в Бога, велять нам зустрітися й вести діалог". Вже в 1958 році по-модерністськи на­лаштований о. Чену, SІ ствердив: "Сама думка про запропонування "теології" війни, розміщення війни у контексті слова Божого про світ, у контексті євангельського права любові постає перед нами в супро­воді парадоксу, що його навіть існу­вання колективного гріха не може, так виглядає, знищити". У такому ж тоні висловлюються Павло VІ та Йоан Павло ІІ. Перший окреслював війну як "застарілу інституцію, часи якої минули і яку слід було б раз і назавжди помістити поміж реліктів, які не спроможні розв'язати людські проблеми у наш час". Йоан Павло ІІ, своєю чергою, у 1982 році підкрес­лював, що "війна має належати до трагічного минулого, до історії. Їй не може бути місця у планах людства на майбутнє". Ці такі приємні для вуха слова не мають нічого спільного з реальною дійсністю і є далекими від католицької етики війни побажання­ми, забарвленими іренізмом.
 

Новий світовий лад

Традиційна наука: Класична наука Церкви в тематиці утверджен­ня і збереження миру у світі та вза­ємної довіри відкидає можливість існування "людської інституції, яка могла б накласти на всі держави між­народне право" - "Проте існує бо­жественна інституція, яка в стані га­рантувати людям право; інституція, яка перевищує всі інші і обіймає всі держави, користуючись суверенним авторитетом та славним привілеєм Магістеріуму: нею є Церква Христо­ва" (Пій ХІ, енцикліка Ubi arcano). З другого боку, Папи повідомляють про антихристиянську поведінку "міжнародних конференцій і парла­ментів, де найсолодше Ім'я нашого Відкупителя зустрічають глибоким мовчанням" (Пій ХІ, енцикліка Quas primas).

Модерна наука: Соборова де­кларація Gaudium et spes ставить­ся з великою повагою до "наявних міжнародних інституцій", закликає до співпраці "у будівництві спільно­ти народів у мирі та братерстві... Такі товариства високою мірою причиня­ються до вироблення універсалізму у способі мислення та до вироблен­ня духу воістину загальної солідар­ності та відповідальності" (№№ 84, 85, 90). "Новий світовий лад", про­тегований ООН та подібними інсти­туціями, стає головним завданням модерністів, які мають "велику від­повідальність перед лицем нового порядку світу" (Йоан Павло ІІ, 11 Х 1991).

Від Редакції.

На жаль, з огляду на брак місця ми змушені завершити презентацію післясоборових ново­введень. Багато з них взагалі зали­шилися не названими (наприклад, зміни в церковних заповідях, відмі­на Індексу Заборонених Книг, но­вий Катехизм...); їх ми потрактували дуже узагальнено. Постараємося в наступних номерах нашого часопису розглядати подібні теми.

"Zawsze Wierni", № 2 (51), Warszawa, 2003. / http://www.saintjosaphat.org


Схожі матеріали:

Категорія: Наука Церкви | Переглядів: 1892 | Додав: Anatoliі☩UCT☩ | Теги: криза церкви, 2 ват, модернізм, традиціоналізм, наука Церкви | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



Даний сайт синхронізовано під браузери Mozilla Firefox та Opera
2008-2024©Ukrainian Catholic-Traditionalist
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.
Яндекс.Метрика