Меню сайту

Категорії розділу
Публіцистика [341] Демонологія, містицизм [81]
Молитви-екзорцизми [15] Рідкісні молитви [18]
Екзорцизм [25] Книги [21]
Молитви [191] Секти, культи, окультизм [183]
Підпілля, історія УГКЦ [65] Християнський софт [5]
Часопис "Пізнай Правду" [22] Життя Святих [117]
Творчість [16] Масонерія і антихрист [245]
Відео Online [36] о. Піо "Щоденник Любові" [5]
Християнський націоналізм [104] Безбожники [36]
Папа Бенедикт ХVI [49] Московська психіатрія (МП) [105]
Культура [17] Життя у чистоті [40]
Роздуми про віру [108] Суспільні проблеми [450]
Пророцтва, об'явлення [55] Повчання, настанови [391]
Образки, ікони [5] Пресвята Богородиця [130]
Християнська містика [27] Українознавство [76]
Наука Церкви [424] Профанації [18]
Екологія [7] Цікаво... [68]
Традиціоналізм [63] Криза Церкви. Модернізм [70]
Повчальні історії, притчі [173] Паломництво [10]
о. Габріель Аморт "Нове визнання екзорциста" [26] Подружжя [132]
Християнська етика [39] Апокрифи [2]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу

Головна » 2011 » Квітень » 12 » Публіцистика » Звідки роги стирчать
18:26
Звідки роги стирчать
Еталон релігійності в сучасному світі – баба з древнього анекдоту, яка у церкві ставила свічки і святим мученикам, і ліпила їх біля зображення чорта на картині страшного суду. Про всяк випадок. Мало що. А раптом.

Цей гріховний (й тому надзвичайно природний) прагматизм має одну важливу властивість: він нищить межу між вірою та атеїзмом, дозволяє людині у повсякденному житті ставити то на чорне, то на біле, – відповідно до шансів на виграш, які залежать не тільки від нашіптувань здорового глузду, але й від байдужої до гри теорії ймовірності.

Все це можна назвати простіше, одним словом: марновірство. На відміну від твердих переконань – метафізичних чи агностичних, – марновірство слимакувате, драглисте й мінливе; воно може вмістити будь-які традиції й водночас залишатись порожнім. Марновірство – це ідеальна місцина для з'ясовування стосунків між Богом та дияволом, бо її мешканці – природжені дезертири з безмежними запасами хліба-солі для переможця.

В одному з нещодавніх інтерв'ю сер Ентоні Хопкінс, виконавець ролі священика-екзорциста у фільмі Мікаеля Хофстрема "Обряд" (2011), зазначив: "Іноді я не можу сказати, в кого вірю: в Бога, в Санта-Клауса чи фею Дінь-Дінь з "Пітера Пена". На мою думку, кожна людина має сумніви".

Проспекти істинної віри давно спорожніли, більшість людей товчеться на численних перехрестях, і сумнів – єдиний безперечний здобуток доби розвиненого марновірства. Жанр хорору не тільки сумлінно рапортує про цю проблему, але й має на неї опосередкований вплив. Іноді жорстокий фільм жахів може зрушити з місця скелю сумніву швидше, ніж багаторічне вислуховування недільних проповідей. Цікаво, що ця теза має чимало опонентів у середовищі моралістів, проте у Ватикані віддавна поділяють думку, що найкоротший шлях до Бога лежить через усвідомлення реальності диявола та його впливу на буденне людське життя.

Жодну з християнських церков, звісно, важко назвати лобістом горору, проте існує принаймні одна царина, в якій інтереси кінопродюсерів та священиків збігаються. Йдеться про явище одержимості, яке в координатах марновірства мало чим відрізняється від контактів з представниками інших галактик. Нюанс полягає в тому, що католицькі священики, де практика екзорцизму значно поширеніша, ніж в інших конфесіях, не мають жодних підстав для такого оптимістичного ототожнення.

Горор-стрічки про вигнання диявола – це один з тих випадків, коли моральні та релігійні уявлення про "межі допустимого" категорично не збігаються. Інша річ, що співпраця католицьких екзорцистів з виробниками фільмів про біснуватих не завжди свідчить про цілковите порозуміння. Більшість режисерів усвідомлюють, що такі сюжети по самісінькі вуха стирчать у категорії "R", проте католицька Церква, звісно ж, зацікавлена не в моторошних спецефектах, адже справжній жах полягає у правдивості самих історій, і саме ця зброя проти сумніву – найголовніша.

Варто нагадати, що надзвичайна популярність першої хвилі фільмів та книжок, присвячених екзорцизму, більшою мірою була зумовлена соціальними, а не релігійними причинами. Попри надзвичайно різні мотиви, які на зламі 60-70-х років минулого століття уможливили появу романів Вільяма Пітера Бетті, Девіда Зельцера, Стівена Кінга, Жозефа Говарда та інших піонерів "демонічного" горору, "точкою роси" став фільм Романа Поланскі "Дитина Розмарі" (1968). Саме в часі молодіжних революцій, спалення платівок "Бітлз" та Вудстоку людство якось дуже гостро відчуло, з якою легкістю диявол може орудувати людьми. Тільки в одному окопі вважали, що очевидні наслідки планетарної одержимості – це війна у В'єтнамі, а в іншому говорили, що всі демони повилазили з пекла, аби біснуватися на рок-концертах.

Горор завжди був надзвичайно чутливий до соціальних страхіть, а відтак кращої метафори для тогочасних зрушень годі було й шукати; інша річ, що подвійне дно цієї метафори також давало про себе знати. Молодіжна "одержимість", яка змушувала батьків реагувати на зачіску сина не менш полум'яно, ніж якби у нього прорізались роги, аж ніяк не заперечувала одержимості хрестоматійної. Реальність історій про заселення людської душі демонами мала ще й значний терапевтичний (у тому ж таки соціальному сенсі) ефект. Після перегляду стрічок на кшталт "Омена" (1976), батьки "дітей квітів" могли полегшено зітхнути: "Слава Ісусу, це лише секс, наркотики і рок-н-рол, а не щось по-справжньому паскудне".

Класична стрічка, яка й до цього часу залишається еталоном фільмів про одержимість, поєднала в собі як соціальні, так і містичні кошмари. Йдеться про "Екзорциста" Вільма Фрідкіна – один з найстрашніших фільмів 70-х років, який спричинив безліч публічних скандалів. І не лише тому, що до його створення були причетні католицькі священики, а сама історія біснуватої дівчинки Ріган вражала передусім невигаданими деталями, які часто зустрічаються в практиці екзорцистів. Протягом наступних десятиліть стрічку перетворили на донора штампів, а відтак численними продовженнями та переспівами виснажили її найважливіші ідеї. Проте основні елементи більшості фільмів про екзорцизм залишаються чимсь на кшталт "обов'язкової програми". Чи може священик, вражений сумнівом, змагатись з творцем облуди?

І яка ціна символів віри, якщо за ними криються непевність і слабкість? На ці запитання відповідають по-різному, але здебільшого у фільмах про вигнання диявола йдеться не так про долю жертви (переважно – дитини), як про моторошні випробування самого екзорциста. В минулорічному фільмі Даніеля Штама "Останнє вигнання диявола" головний герой – священик-ілюзіоніст, який ставиться до своєї роботи, наче до телевізійного шоу. Його сеанси екзорцизму – фокуси для недоумків. Режисер цікавиться не одержимістю, а шляхом скептика, агента марновірства, який існує в реальності, що її сам вважає надуманою. На жаль, фінал цієї стрічки зажувала корова, і лише в такий спосіб Штам уникнув необхідності відповідати на головне запитання: чи вважає він сам такі історії вигадками?

З-поміж найкращих фільмів про екзорцизм, що з'явились уже в новому столітті, варто згадати дві стрічки, в основі яких – життєпис Аннелізи Міхель, чия історія одержимості й смерті в 1976 році, після численних сеансів екзорцизму, набула неймовірного розголосу.

Скот Деріксон відзняв надзвичайно переконливий горор "Шість демонів Емілі Роуз" (2005), в якому симпатії режисера – однозначно на боці Церкви. Роком пізніше, у 2006, німецький режисер Ганс-Кристіан Шмід запропонував інший погляд – антиклерикальну драму "Реквієм", у якій одержимість головної героїні – під великим сумнівом.

Сумнівам глядача завжди знайдеться відповідна пожива. Хоч як це дивно, але переконати публіку в реальності диявола, – не така вже й проста справа. До речі, "Обряд" з Ентоні Хопкінсом, відзнятий у тісній співпраці з ватиканськими екзорцистами, теж навряд чи стане новим помітним аргументом у проповіді, початій ще в "Екзорцисті". Цього разу жертва демона – не переповнений запитаннями молодий священик, а досвідчений опонент нечистого. Історія теж реальна, проте дияволу вкрай невигідно, щоб люди по-справжньому повірили в його існування. Тому сумнів – залишиться.

Михайло Бриних
dyvensvit.org


Схожі матеріали:

Категорія: Публіцистика | Переглядів: 2273 | Додав: Anatoliі☩UCT☩ | Теги: марновірство, вичитка, Шість демонів Емілі Роуз, публіцистика, одержимість, відчитка, Релігія, екзорцист, фільми, екзорцизм | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



Даний сайт синхронізовано під браузери Mozilla Firefox та Opera
2008-2025©Ukrainian Catholic-Traditionalist
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.
Яндекс.Метрика