Хто
бажає благовгодити Богові та стати спадкоємцем Божим по вірі, щоб йому наректися
і сином Божим, народженим від Духа Святого, той передо всім, ввзявшись за
великодушність і терпіння, повинен мужньо переносити скорботи, які трапляються
з ним, біди та нестатки, - чи будуть це тілесні хвороби і страждання, чи
безчестя і образи від людей, чи різні невидимі скорботи, які наводять на
душу лукаві духи з наміром привести її в розслаблення, недбальство і нетерпеливість,
а тим перешкодити їй увійти в життя; наводять же за Божим допустом, який
допускає кожній душі бути спокушуваній різними скорботами, щоб явними стали
ті, хто любить Бога всією душею, як мужньо вони переносять все, що наводить
лукавий і не втрачають уповання на Бога, але завжди за благодаттю з вірою
і великим терпінням очікують порятунку; тому стають здатними витримати будь-яку
спокусу, і таким чином, отримавши обітницю, стають гідними царства.
Тому
душа, слідуючи слову Господньому, повинна згідно з написаним, щодня брати
на себе хрест свій (Мт.10:38), тобто, бути готовою потерпіти для Христа будь-яку
скорботу і будь-яку спокусу, чи то явну, чи таємну, і в Господі завжди
утверджуватися упованням, тому що в Його владі, щоб душа, за Його допустом,
піддавалася скорботі, і Ним же була визволена від будь-якої спокуси і скорботи.
А якщо душа не мужається і не переносить з твердістю будь-якої спокуси і
будь-якої скорботи, а засмучується, журиться, обурюється, тривожиться
і не дбає про подвиг, або навіть впадає у відчай, ніби вже нема надії на
порятунок (втягти ж душу в зневіру і недбальство є хитрість того ж лукавого):
то така душа, не зберігши в собі уповання, яке з безсумнівною вірою очікує
милості Божої, звичайно, не робиться достойною життя, тому що не послідувала
всім святим і не ходила слідами Господніми.
Дивися
ж і спостерігай, як давні отці, патріархи, Пророки, Апостоли й мученики,
пройшовши цей шлях скорбот і спокус, змогли догодити тим Богові; мужньо перетерпівши
всякі спокуси і всякі скорботи, в скрутних положеннях радувалися, в упованні
на очікувану винагороду, як говориться в Писанні: як приступаєш служити
Господеві, приготуй свою душу на спокуси. Будь серцем праведний і постійний,
а в нещасті - не бентежся. (Сир.2:1.2). І Апостол також говорить: Коли
ж вас виховано без картання, - якого всі зазнають, - то ви незаконновроджені,
а не сини. (Євр.12:8); і ще в іншому місці: все, що трапляється з тобою
приймай за благо, знаючи, що нічого не буває без Бога. І Господь говорить: Блаженні
ви, коли вас будуть зневажати, гонити та виговорювати всяке лихо на вас,
обмовляючи мене ради. Радійте й веселіться, бо нагорода ваша велика на небі. (Мт.5:11-12).
І ще: Блаженні переслідувані за правду, бо їхнє Царство Небесне (Мт.5:10).
Розуміються ж гнані чи явно від людей, чи таємно від лукавих духів; тому
що вони протиборствують душі, що любить Бога, втягують її в різні скорботи,
щоб перешкодити їй ввійти в життя. Піддаємося гнанню разом і для
того, щоб перетерпінням всякої скорботи, збереженням уповання до кінця і
засвідченням, що душі чекають порятунку, хоч були вони спокушені, дійсно
люблять Бога. Навпаки, душа, яка сумує, недбайлива і слаба в надії виявиться
не спарвді люблячою Бога. Різні ж скорботи і спокуси показують, які душі
гідні і які негідні, які мають віру, надію і терпіння і які не мають; так
що, якщо душі виявляться в усьому бездоганними, вірними і гідними, перетерплять
до кінця і збережуть уповання віри, то, сподобившись порятунку по благодаті,
по всій справедливості, стануть вони спадкоємицями царства.
Тому
кожна душа, яка бажає вгодити Богові, передо всім нехай зберігає мужнє терпіння
й уповання; в такому випадку зможе вона протистояти будь-якому повстанню
лукавого і скорботи. Бо Бог не попускає душі, яка уповає на Нього і терпеливій,
бути спокушуваною в такій мірі, щоб дійти їй до відчаю і впасти в такі спокуси
і скорботи, яких не може вона перенести, як говорить Апостол: Бог вірний:
він не допустить, щоб вас спокушувано над вашу спроможність, але разом із спокусою
дасть вам змогу її перенести. (1Кор.10:13); тому що лукавий не в такій
мірі спокушає душу і придушує скорботою, в якій хоче, але в якій попущено йому
Богом. Тільки душа, переносячи мужньо, нехай тримається уповання по вірі, очікуючи
від Бога помочі і заступництва; і неможливо, щоб вона була залишена. Навпаки,
наскільки більше подвизається душа, прибігаючи до Бога з вірою і надією, і
безсумнівно очікуючи від Нього помочі і порятунку, тим скоріше рятує її Господь
від всякої одержимої її скорботи. Тому що Він знає, скільки душа повинна піддаватися
випробуванню і спокусі, - стільки й попускає: тільки б вона перебувала терпеливою
до кінця і не засоромилася, як сказано: утиск виробляє терпеливість, терпеливість
- досвід, а досвід - надію. Надія ж не засоромить (Рим.5:3-5). І ще: як
слуг Божих, у великій терпеливості, скорботах, у нуждах, у тіснотах і
т.д. (2Кор.6:4). І Господь говорить: хто витриває до кінця, той спасеться (Мт.10:22);
і ще: Вашим стражданням ви спасете душі свої. (Лк.21:19). І в іншому
місці говорить: Чи зазнав хтось ганьби, довірявши Господеві? Чи був хтось
полишений, страхавшись його? Чи, взивавши до нього, був хтось від нього погорджений? (Сир.2:10)?
Навіть
люди, які не багато смислять і розуміють, вміють випробувати і розрізнити,
яку вагу і багаж може нести кожна тварина, наприклад, віслюк чи верблюд,
і такий тягар кладуть по силах тварини. Якщо гончар, виготовивши посудини,
не покладе їх до печі, щоб обпечені ствердли, то не будуть вони придатними
до вжитку людям; але знає він, скільки часу потрібно тримати їх у вогні,
поки не стануть відповідними, і не залишає їх в печі більше належного часу,
щоб не лишилися недоробленими і негожими до вжитку. Отже, якщо люди в розмірковуванні
про тлінне і видиме мають стільки розбірливості й знання, то наскільки більше
Бог, незбагненний у віданні і розумінні, досконала Премудрість, знає, скільки
мають потреби у випробуваннях і спокусах душі, які бажають вгодити Йому
і жадають отримати вічне життя, щоб, таким чином, мужньо, з готовністю
і з упованням, перетерпівши будь-яку скорботу до кінця, потім вже зробитися
ним бездоганними і здатними до одержання небесного царства?
Як
прядиво не буває придатним для того, щоб прясти з нього дуже тонкі нитки,
якщо не тріпають його багато разів, і чим більше б'ють його, тим воно робиться
чистішим і придатнішим для того, щоб прясти, так і боголюбива душа, піддаючись
багатьом випробуванням та спокусам і мужньо перетерплюючи скорботи, робиться
чистішою і придатнішою для духовного вдосконалення, і нарешті удостоюється
успадкувати небесну область царства. Як щойно виготовлена посудина щойно
кинута у вогонь, непридатна ще для вживання людям; чи, як дитинка не здатна
до справ мирських, тому що не будує міст, не може ні садити, ні сіяти, ні
зробити іншої якоїсь мирської справи; бо вона ще дитина: так і душі, які
стали причасними Божої благодаті, з причини дитинства їхнього, благодаттю
Господньою залишаються в спокої духу, ще не випробувані від лукавих духів
різними спокусами і скорботами, в яких виявляється терпіння; але є поки
що дитячими, і скажу так: непридатними для царства, як сказано: бо
кого Господь любить, того карає, і б'є кожного сина, якого приймає (Євр.
12:6). Таким чином скорботи і спокуси корисні людині, роблять душу бездоганною
і твердою, якщо вона мужньо, охоче, з довірою до Бога і з упованням переносить
все, що трапляється, з бузсумнівною вірою очікуючи порятунку від Господа і
милості Його. І їй неможливо не одержати обітниці Духа і порятунку від порочних
пристрастей: але сподобиться вона цього, як бездоганна і вірна в терпінні,
яка до кінця зберегла уповання на Господа.
Святі мученики, як бачимо, терпіли багато мук і, наближаючись
до смерті, з упованням на Господа встояли в доброму визнанні, і таким чином,
виявившись бездоганними, сподобилися отримати вінці правди. І які перенесли
більше мук, притому важчих, ті придбали більшу славу і відвагу перед Богом;
а які злякавшись скорбот і бичувань, відступили від віри, не встоявши до
кінця в доброму визнанні, ті виявляються боягузливими і засоромленими, і тут,
і в день суду. Так само й душі, які піддаються скорботам для випробування,
невидимо і неоднаково мучені лукавими духами, як таємно, внутрішньою тяготою
скорбот, чи лукавими помислами, так явно, тілесними стражданнями, - якщо
будуть мужньо терпіти, зберігати уповання і чекати винагороди від Господа,
то сподобляться вінців правди, маючи всередині себе той же порятунок, і в
день суду придбають однакову з мучениками відвагу перед Богом. Бо однакові
муки в скорботах, які одні терплять на хресті, інші ж від лукавих духів, які
на них діють. І чим більші терплять скорботи і напади від лукавого, до кінця
зберігаючи уповання, тим більшу здобувають собі славу в Бога. І тут ще, по
упованню своєї надії, будуть вони врятовані, і сподобляться розрад Духа,
і там стануть спадкоємцями вічних благ і царства. А які душі піддаються боязні
і страхові, не витерпівши скорбот, навіть доходять до недбальства, нетерпеливості
і розпачу, звертають з праведного шляху, і не очікують до кінця Господньої
милості; ті, виявившись неправедними, як зможуть ожержати вічне життя? Бо
всяка душа, заради Господа за нас померлого, до самої смерті є зобов'язана
бути великодушною, терпіти до кінця і зберігати упованне на Нього, щоб таким
чином сподобитися вічного спасіння.
Бо всі,
хто бажає цілком позбутися вічної геєни, в якій мучаться грішники, і одержати
вічне царство, тут постійно терплять геєнські скорботи, з причини спокус,
які наводить лукавий. І якщо до кінця терплять, з вірою очікуючи Господньої
милості, то благодаттю рятуються від спокус і скорбот, удостоюються внутрішнього
спілкування зі Святим Духом, а там позбудуться вічної геєни і успадковують
вічне царство Господнє. Сам Господь означив, щоб такий був шлях, який веде
до життя, згідно з написаним: вузький і тісний ;
тому мало тих, що йдуть ним (Мт.7:14).
Отже
, оскільки така є в нас надія і такі дані обітниці правдивим Богом, то мужньо
будемо переносити всяке повстання лукавого і всяку скорботу, в упованні на
приготоване нам на небесах. Бо які б скорботи не терпіли ми заради Господа:
чи можна їх якось порівняти з майбутнім, обіцяним нам, вічним життям чи з
розрадою Святого Духа, яка зверху подається душам, що терплять, чи із звільненням
від гріховної пітьми і з тими довгами, які лежать на нас від безлічі гріхів
наших, як сказано:
Коли ж Господь нас судить, він нас тим поправляє,
щоб не були ми засуджені зо світом (1Кор.11:32); і ще:
страждання
нинішнього часу негідні майбутньої слави, яка має нам з'явитися. (Рим.8:18).
Як мужні воїни будемо готові вмерти за Царя свого. Коли були ми в світі, коли
займалися справами житейськими, тоді не терпіли стільки, не піддавалися таким
скорботам: а тепер, оскільки зважилися ми догоджати Господеві, вибудовує
на нас лукавий такі повстання, і спокуси, і скорботи. Бачиш, що терпимо
ми заради Господа, тому що лукавий заздрить нам, заміряється звернути з шляху
життя, привести в розслаблення і недбальство, щоб, догодивши Богові, не
спаслися ми. Отже, скільки б не повставав на нас лукавий, в терпінні можемо
знайти мужність. Якщо будемо тверді, ревні, готові, давши обітницю, терпіти
навіть до смерті по упованню на Христа; то всі підступи ворогів знищаться;
тому що нашим захисником і заступником - Христос, Який і нам скорбним і уповаючим
на Нього дає терпіння, і їх осоромлює, між тим як від Господа приймемо ми
за труди нагороду, тобто, царство. Будемо подібні до ковадла; якщо й б'ють
нас, то не покажемо на собі від бичів і спокус навіть слідів розслаблення,
недбальства і зневіри. Приймаючи на себе удари, піддаючись гонінню, будемо
перемагати супротивника терпінням. Бо так і Господь наш вчинив подвиг цей:
битий, зневажуваний, гнаний, осміяний, запльований, нарешті, зраджений Він
беззаконними безчесною смертю на хресті; і все це перетерпів нашого заради
спасіння, залишивши нам зразок життя, щоб яким шляхом скорботи, спокуси
і смерті йшов Він, таким самим шляхом йшли істинно віруючі в Нього і бажаючі
бути співспадкоємцями Йому, щоб, як він після багатьох страждань, вмерши
потім на хресті, розп'ятий переміг і умертвлений умертвив і засудив гріх,
плоттю скинувши супротивні сили, як сказано:
роззброївши начала і власті на
хресті ,
виставив
їх на видовище, перемігши їх у ньому (Кол.2:15), так і ми мужньо і охоче,
навіть до смерті, перетерплюючи всяке повстання лукавого і всяку скорботу,
якщо протистанемо супротивникові вірою, терпінням і упованням на Господа, то
зробившись через це бездоганними, і тут сподобилися Його порятунку, і сповнилися
святині Духу, і там стали спадкоємцями вічного життя; тому що в духовній
боротьбі перемога над супротивником здобувається стражданнями і смертю. З
готовністю стражденні і умертвлені заради Господа, переможемо ми супротивника.
Тому всяку скорботу і всі спокуси вважайте не важкими і жорстокими, а легкими.
Станемо ж проти всякого повстання ворога, з любов'ю маючи завжди перед очима
смерть для Господа; і як сказав Господь, щодня піднямаючи на себе хрест,
тобто, смерть, будемо йти за Ним, і з легкістю переносити всяку скорботу як
таємну, так і явну. Бо якщо очікуємо перетерпіти смерть за Господа і з бажанням
маємо її завжди перед очима, то з наскільки більшою легкістю, охотою і радісно
перетерпимо скорботи, які б важкі вони не були. Бо, якщо з нетерпеливістю
вважаємо скорботи важкими і обтяжними, то це тому, що не маємо перед очима
смерті для Господа, і думка не завжди спрямована до Нього з любов'ю. Хто прагне
бути спадкоємцем Христовим, той згідно з цим нехай прагне й постраждати,
як постраждав Христос. В тому і пізнаються люблячі Христа, що будь-яку скорботу,
яка їх зустрічає, переносять мужньо і з готовністю, з упованням на Христа.
Отже, будемо молити Господа, щоб Він дав нам розуміння до пізнання волі Його
і до ревного виконання її з терпінням і великодушністю в радості, яку сам
Він дарує нам, зміцнивши нас на всяке благоугодне діло, щоб, виявившись бездоганними
і гідними Його, отримали ми вічне спасіння в Христі Ісусі, Господі нашому.
Йому слава, держава і сила на віки віків! Амінь.
Чим будуть хвалитися люди недбайливі, ледачі і байдужі ? Невже своєю зніженістю
, безтурботністю і погибеллю ? Горе їм, що збайдужіли.
Прийдіть, друзі мої, прикладемо старання; прийдіть, припадемо
до Бога: будемо невідступно плакати і проливати перед Ним сльози, щоб подарував
нам душевне просвічення. Зрозумійте підступи ворога і супротивника нашого,
цього ненависника добра, який влаштовує нам на шляху заміри і спокуси, шкоду
любостяжательності, звеличування віку цього, плотське задоволення, а також
очікування довговічної тривалості теперішнього життя, страх подвигів, лінь
до молитви, сон під час псалмоспіву і плотський спокій. Наскільки він старанний,
настільки ми недбайливі і безтурботні; наскільки він підступний, настільки
ми недбалі, знаючи, що дні наші скорочені, що настав час, і Господь слави
гряде в благоліпності краси Своєї, з страшними силами царства Свого, відплатити
кожному за ділами його. Боюся, брати мої, щоб на нас не сповнилося слово
Господнє: багато
прийде зо сходу й заходу і півночі і моря, і засядуть з Авраамом,
Ісааком та Яковом у Царстві Небеснім. Ви ж будете викинуті геть (Мт
.8:11, 12).
Благаю
Тебе, Христе, світло істини, народження Благословенного Отця, образ і сяйво
іпостасі Його, що сидить праворуч величі Його, незбагненний Син, недослідимий
Христос, недовідомий Бог, хвала і радість тих, хто любить Тебе, життя моє,
Христе, спаси мене грішного у царстві Твоєму і не воздай мені за ділами моїми,
але спаси мене за благодаттю Твоєю і ущедри мене по благоутробію Твоєму.
Бо Ти благословенний і препрославлений на віки віків! Амінь.
ПРЕПОДОБНИЙ ЄФРЕМ
СИРІН