Урок 6. Коли добро перемагає зло
Варіант уроку
Біденко Валентина Вадимівна, вчитель ЗНЗ № 20 м Києва
Мета: пояснювати дітям, що гріх – це завжди шкода для самої людини; порівнювати вчинки літературних героїв зі своїми власними та прикладами з життя; сприяти бажанню дітей поділитися своїми думками; прищеплювати дітям кращі людські якості.
Обладнання: підручник "Дорога добра", плакат "Гріх – це недруг", зошит "Дорога добра", пісня О. Вардугіна "Ведмежатко захворіло", пісня "Людина починається з добра".
Хід уроку
I. Пісня "Людина починається з добра".
II. Бесіда.
– В нас у душі горить незгасний вогник совісті, який підказує нам, що добре, а що погане. Але буває так, що совість нам підказує – слід зробити добру справу, а ми не робимо.
Наприклад, у тебе є яблуко або цукерки, а в твого сусіда немає.
Совість підказує: поділись, а ми відчуваємо жаль. Або попросили нас допомогти, ми кажемо: добре, а самі думаємо – зробимо пізніше, і не робимо.
А ще можливо, що ми не завжди слухаємось порад батьків і старших.
Совість підказує нам: треба виправити гріх.
– Згадаймо, з якими трьома найбільшими недугами треба боротись ("не хочу", "зроблю пізніше", "а чому я?").
III. Читання та обговорення оповідання В. Сухомлинського "Ледача подушка".
– Який гріх Яринці допоміг виправити дідусь?
– Подумайте, як краще боротися проти лінощів?
– Яких інших гріхів треба позбуватися?
Гріх – це недуг нашої душі, який чинить опір доброму і не хоче слухати голосу совісті.
IV. Робота із зошитом.
1. Читання і обговорення "Зайчик-ненажера".
2. "Зайчик кається".
3. Розфарбування ілюстрацій до творів.
V. Прослуховування пісні "Ведмежатко захворіло".
– Які почуття викликає у вас ця пісня?
– Чи подобається музика?
– Чи хотілося б вам потрапити в таку ситуацію? Від кого це залежить?
– Від кого залежить, щоб добра у світі було більше, ніж зла?
– Що ми для цього будемо робити?
VІ. Підсумок уроку
Варіант уроку
Дибля Валентина Вікторівна, вчитель-методист НВК "Сонечко" м. Києва
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям, що таке гріх, як явище в людському житті, що псує його; вчити визначати позитивні та негативні риси людини, мотиви поганих вчинків та їх наслідки; виховувати прагнення до дотримання людських чеснот – доброта, щедрість, працелюбність, доброзичливість, правдивість.
Обладнання: картки із позначенням людських чеснот та гріхів, ілюстрації до вірша "Зайчик-ненажера".
Муз. супровід: Муз. О. Вардуліної "Ведмежатко захворіло".
Хід уроку
I Організація учнів до уроку.
Привітання вчителя: Здрастуйте, друзі, урок розпочати пора. В життя крокуйте лиш дорогою добра!
II Підготовка до сприймання нового матеріалу.
1. Слухання притчі "Чарівні окуляри".
Один чоловік забажав мати окуляри, через які б можна було бачити людські помисли, бажання і те, що знаходиться в людських серцях.
Знайшов цей чоловік чарівні окуляри і побачив, що в людських серцях зла більше, ніж добра. Поступово чоловік почав зневажати злих людей, уникати їх, згодом зневага перейшла в ненависть, чоловік втрачав друзів, знайомих, став зовсім самотнім. Дійшло до того, що життя втратило для нього сенс.
Тоді прийшов до цього чоловіка Ангел Божий зі словами: – Чоловіче милий!
Ти шукаєш досконалості в інших. Я раджу тобі пильно подивитися у власне серце. Якщо не знайдеш там недоліків, тоді берись за чужі гріхи.
Торкнувся Ангел окулярів, і чоловік побачив своє власне серце, сповнене гріхів, більших, ніж це було ненависним йому в чужих серцях.
– Боже милостивий! Який я грішний! Прости мене, Господи, і навчи покаятися та смиренно виправляти свої власні помилки!
Цієї ж миті окуляри розбилися.
2. Робота над розумінням змісту притчі:
– Що сталося, коли чоловік одягнув чарівні окуляри?
– Чому люди залишили його самого?
– Що сказав йому Ангел?
– Чим було сповнене серце чоловіка?
– Що сказав чоловік про себе самого?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. (На дошці з’являється слово гріх).
Діти, ви всі, напевно, чули це слово – гріх, а коли його говорять?
(Відповіді дітей.)
Слово вчителя:
Так, гріхи бувають різні – маленькі і великі, легкі і важкі.
Але всі вони роблять людську душу, серце і навіть тіло зраненим, хворим, непривітним.
Гріхи – це не тільки погані справи, а навіть і думки. Адже, як ми говоримо з вами, що Бог все бачить, він все чує і навіть все прощає коли ми каємося.
2. Робота з зошитом (с. 6-7).
Вірш "Зайчик-ненажера".
Проблемне запитання: Який гріх вчинив Зайчик?
(Відповіді дітей на поставлене запитання. Читання вірша ).
– Діти, вам соромно за зайчика?
Чому їсти багато це гріх?
– Давайте прочитаємо як зайчик виправив свій гріх.
(Читання вірша "Зайчик кається" самостійно)
– Які пігулки приписали Зайчику?
– Що зробив Зайчик, коли зрозумів, що жадібність – це гріх?
– Так, він покаявся і Бог простив його.
Отже, Бог прощає нас за наші гріхи, але тільки тоді, коли ми це зрозуміємо і покаємося.
IV. Фізкультхвилинка.
Бог присутній поміж нас.
Він на небі й на Землі.
Він все бачить,
Він все чує,
Усім світом Він керує.
Господь любить усіх нас.
Він із нами повсякчас.
V. Продовження практичної роботи над темою уроку.
– Діти, як ми можемо назвати такі риси характеру, вчинки людей?
(На дошці картки).
Зло – (добро).
Жадібність – (щедрість).
Лінь – (працелюбність).
Заздрість – (доброзичливість).
Брехня – (правда).
– Так, це гріхи, давайте спробуємо їх вилікувати і доберемо до
кожного гріха людські чесноти.
(Діти самостійно добирають, вчитель тільки корегує.)
VI. Музична хвилинка.
Слухання і обговорення пісеньки "Захворіло ведмежатко"
– Чому ведмежатко захворіло?
– А у нас є діти, схожі на це ведмежатко?
VIІ. Підсумок уроку.
Заключне слово вчителя.
Любі, діти, виростайте
Мудрими і щирими.
Гріхів в душу не пускайте
І будете щасливими!
Бог послав нас у цей світ
Лиш добро творити.
Ви – Його творіння квіт.
Вам бажаю – у Його любові жити!