Урок 9. Наш рід. Ми – християни
Варіант уроку
Чалишева Вікторія Валентинівна, вчитель ЗНЗ № 230 м. Києва
Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про сім'ю як спільноту рідних людей, про приналежність кожного учня до певної сім'ї; виховувати в учнів розуміння свого місця в сім'ї, вчити шанувати й любити своїх батьків та інших членів родини, надавати їм посильну допомогу у веденні домашнього господарства; розвивати позитивне ставлення до рідної домівки; викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів, календарів, збагачення й збереження родинних реліквій; виховувати шанобливе ставлення до свого роду.
Обладнання: ілюстрації із зображенням родини, сімейні реліквії, сімейні фотографії; малюнок "Дерево роду".
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда із використанням ілюстрацій, що зображують родину.
– Як можна назвати групу людей, зображених на малюнку?
– Чому ви вирішили, що це родина?
– Що таке родина?
II. Повідомлення теми та мети уроку.
– Сьогодні ми продовжимо говорити про родину, рідню; дізнаємося, що таке рід; поговоримо про те, як зберігати пам'ять свого роду.
III. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
Родина посідає особливе місце у житті людини. Тато й мама дали вам життя, вони доглядали за вами, коли ви були ще зовсім маленькими, співали вам колискову, притискали до свого серця. Вони й зараз допомагають вам, турбуються, радіють вашим успіхам і сумують через невдачі. Ваші батьки виховують вас, привчають вас до праці, дуже люблять вас.
– Із кого складається родина? (Із батьків і дітей).
– Із кого складається ваша родина?
Ви повинні шанувати своїх батьків, дідусів і бабусь, адже вони батьки вашого тата і мами. У них теж були батьки – ваші прабабусі і прадідусі. Усі разом вони називаються родом. Рід – це рідня із давніх часів і до сьогодні.
Старші члени родини мають багатющий життєвий досвід і вони допомагають молодшим. Рід тримається на них, ніби дерево на корінні.
Розгляньте дерево. (На дошці вивішується малюнок). Листочки – це ви, гілки – ваші батьки, дядьки і тітки, стовбур – це дідусі і бабусі, коріння – батьки ваших дідусів і бабусь.
Кожен із вас може скласти дерево свого роду.
2.. Дидактична гра "Оживи дерево".
Діти підходять до дерева і, вказуючи на листочок, гілочку, стовбур, розповідають, хто це в їхній родині.
3. Бесіда про родинні реліквії.
– У нашого народу є традиційне родинне правило: діти, онуки повинні з повагою ставитися до старших, своїх батьків. Допомагають їм, піклуються про них.
У спадок від старших нам залишається не лише мудрість, поради, але й речі, які вони зробили своїми руками або купили чи одержали в нагороду. Такі речі стають родинними реліквіями.
Родинною реліквією є і родинні фотокартки рідних. Раніше вони висіли у рамках на стіні, тепер частіше зберігаються в альбомах або коробках. Родинні фотографії багато можуть розповісти про життя роду.
4. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення та осмислення знань.
1. Робота з підручником (с. 24-26).
2. Робота у зошиті (Урок 8-9). Музичний супровід: "Роде наш красний".
3. Читання оповідання В. Сухомлинського "Дідусь".
V. Підсумки уроку.
– Про що вели мову на уроці?
– Що нового дізналися про родину?
– Що потрібно робити, щоб сім'я була щасливою?
– Що ти можеш для цього зробити?