Меню сайту

Категорії розділу
Публіцистика [341] Демонологія, містицизм [81]
Молитви-екзорцизми [15] Рідкісні молитви [18]
Екзорцизм [25] Книги [21]
Молитви [191] Секти, культи, окультизм [183]
Підпілля, історія УГКЦ [65] Християнський софт [5]
Часопис "Пізнай Правду" [22] Життя Святих [117]
Творчість [16] Масонерія і антихрист [245]
Відео Online [36] о. Піо "Щоденник Любові" [5]
Християнський націоналізм [104] Безбожники [36]
Папа Бенедикт ХVI [49] Московська психіатрія (МП) [105]
Культура [17] Життя у чистоті [40]
Роздуми про віру [108] Суспільні проблеми [450]
Пророцтва, об'явлення [55] Повчання, настанови [391]
Образки, ікони [5] Пресвята Богородиця [130]
Християнська містика [27] Українознавство [76]
Наука Церкви [424] Профанації [18]
Екологія [7] Цікаво... [68]
Традиціоналізм [63] Криза Церкви. Модернізм [70]
Повчальні історії, притчі [173] Паломництво [10]
о. Габріель Аморт "Нове визнання екзорциста" [26] Подружжя [132]
Християнська етика [39] Апокрифи [2]

Друзі сайту
Унійна Традиція УГКЦ
УГКЦ (Скала-Подільська)
В обороні католицької віри
Джублик в Закарпатті
Персональний сайт Павлюк
Молитва
Промінь Любові
Голодомор-геноцид 1932-33
Аве Марія
Українська благодійницька мережа
Благодійний Фонд «ТИ – АНГЕЛ»
Допомога онкохворим дітям

Форма входу
E-mail/Login:
Пароль:

Головна » 2013 » Січень » 5 » Цікаво... » ДІДУХ – ПОГАНСЬКА ПЛЯМА РІЗДВЯНИХ СВЯТКУВАНЬ
23:02
ДІДУХ – ПОГАНСЬКА ПЛЯМА РІЗДВЯНИХ СВЯТКУВАНЬ
Наш Святвечір сповнений багатої християнської символіки, яку більшовицька окупація значно розмила. Падіння СССР відкрило шлях до відродження народних святвечірніх традицій. І, на превеликий жаль, вчорашні комсомольці та комуністи, які раптом кинулися відроджувати народні традиції та будувати єдиний український культурний простір, стали переважаючим голосом у цьому відроджені.

Замість відродження правдивих християнських святвечірніх традицій та християнської реінтерпритації тих звичаїв, що збереглися ще з поганських часів, так і не сповнишись християнської символіки, ми отримали відродження традицій, що не мають нічого спільного з християнством. Щобільше, навіть ті традиції, які увійшли до народної спадщини уже реінтерпритовані християнством, борці за чистоту української народної культури і звичаїв відкидають як чужинецькі для нашого народу.

Одним з симптомів цієї боротьби «комсомольців»-патріотів проти християнської спадщини нашого люду стала боротьба поміж ялинкою та дідухом. «Різдвяна ялинка – це германський поганський звичай, що був накинений нашому народу москалями та поляками, тому її необхідно замінити снопом-дідухом», – основна теза наших різдвяних патріотів.

Без жодної спроби християнської інтерпретації дідух розпочав свою переможну ходу в патріотично налаштованому середовищі. До того ж, він переможно увійшов у церкви, і парохи-патріоти не лише його розмістили на почесних місцях, хоча водночас і не знайшли цьому логічного пояснення, а навіть на передодні Стрітення чи й після нього влаштовують гучне прощання з колядою, в часі якого святочно палять дідух.

Стосовно різдвяної ялинки справа, принаймні на це виглядає, є досить проста та зрозуміла. Це дійсно звичай старих германів, який прийшов у християнську культуру Європи з поганства, де отримав чітку інтерпретацію.

«Вічнозелена ялинка, яку ставимо у своїх домах, є символом вічного життя, яке стало доступне людям через Христа. Колись, у старих часах, ялинку прикрашали яблуками, горіхами, цукерками і свічечками. Тепер їх замінили шкляні та пластикові прикраси, електричні гирлянди. Це – символ Божих ласк і милостей. Солодкість цих прикрас – символ небесних радостей і радостей християнського життя. У тому сенсі, прикрашена ялинка є символом дерева життя, до якого людям відкрився доступ через Христа. Світло – символ Христа – Світла, яке просвітило юдеїв і поган.»

Свого часу у некарпатській Галичині до більшовицької окупації дідухом називали солому, що напередодні Святвечора її розкладали на долівці світлиці, у якій родина мала вечеряти. Він символізує долівку вифлеємської стаєнки, у якій Бог прийшов на цей світ, прийнявши людську природу на себе.

А от новоявлений сніп-дідух як різдвяний символ залишається незрозумілим і неінтерпритованим. Принаймні мені, перевертаючи гори відповідної літератури, сурфаючи безкрайніми просторами інтернету, так і не вдалось знайти просту, зрозумілу і логічну християнську інтепритацію снопа-дідуха.

Сам дідух виготовляють із першого снопу, який вжали в часі жнив, і цей сніп лишали необмолоченим (див. Віра Манько, 2007:27).  Цей сніп, знову ж таки залежно від етнографічних теренів, називають «Спасова борода», «Ільїна борода», «Велесова борода», «Перунова борода».  Спеціалісти пов’язують бороду з почитанням поганського божества плідності (див. «Славянские древности», 1995: 231–234). Сам же ж дідух-сніп, з одного боку, пов’язаний з божеством тваринництва Велесом, а з іншого – з культом предків (див. П. О. Смоляк, 2010:52). Це подвійне значення дідуха-снопа має своє обґрунтування у поганській вірі слов’ян. Велес, судячи з можливих реконструкцій, був не лише богом достатку (див. Radoslav Katičić, 2008:168), худоби(див. Radoslav Katičić, 2008:135), диких звірів(див. Radoslav Katičić, 2008:172), золота(див. Radoslav Katičić, 2008:131), але й богом померлих(див. Radoslav Katičić, 2008:149; 252), який у своєму підземному світі Вирію володіє душами померлих предків (див. Radoslav Katičić, 2008:149).

Спалювання дідуха, яке так радо практикують деякі галицькі парохи, є також залишком поганського культу предків (див. «Славянские древности», 1999:42).

Обряди пов’язані з дідухом, аж надто разять християнські очі. «Перед тим, як принести дідуха до хати, батько із сином (в давніший період, якщо не було сина, то з пастухом чи наймитом) ідуть до клуні, здіймають шапки і вклоняються дідухові» (П.О. Смоляк, 2010: 52). Тобто, снопу, який не зрозуміло що символізує, відають честь. Щобільше, у деяких регіонах України зафіксований звичай, що коли господар ставить дідуха на покутті, то промовляє до нього: «Наситив єси, напоїв, нагодував, нагрів нас і нашу худібку, оберіг нашу ниву – подай ще краще в цьому році» (П. О. Смоляк, 2010:52). Тобто маємо ритуал ідолопоклоніння, коли бездушному снопові дякують за минулорічний добробут і просять про добробут на майбутнє. Щобільше, цьому снопу приносять жертви або кутя, яку ставлять перед ним (Ірина Кметь, 2007:8–9), або йому пропонують їжу і питво – кутя та узвар (П.О. Смоляк, 2010:52). 

Отже, дідух-сніп аж ніяк не може як символ тягатися з «чужинецькою» ялинкою. Він є чистої води ідолом, який не лише не має нічого спільного з християнським Різдвом, але й більш від того – він є повною протилежністю Різдву. Він – пережиток ідолослужіння наших поганських предків і мав би зникнути або отримати належну християнську інтерпретацію.

У всякому випадку, християнин, який хоче зберегти чистою свою совість, мав би добре подумати перш ніж вносити дідух-сніп до свого помешкання.

о.Орест-Дмитро Вільчинський

КАТОЛИЦЬКИЙ ОГЛЯДАЧ



Схожі матеріали:

Категорія: Цікаво... | Переглядів: 2477 | Додав: Anatoliі☩UCT☩ | Теги: дідух, настанови, поганство, повчання, цікаво, язичництво | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Присвячений Святому Йосифу - Обручнику Пресвятої Богородиці

Відправляємо:


Молитовні прохання
500

Підпишіться на оновлення:





Пошук на сайті



Даний сайт синхронізовано під браузери Mozilla Firefox та Opera
2008-2024©Ukrainian Catholic-Traditionalist
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.
Яндекс.Метрика