ЗАПИТАННЯ: Як християнин повинен ставитися до астрології, до гороскопів?
ВІДПОВІДЬ: Спочатку слово «астрологія» було синонімом
«астрономії» – науки про зірки. Ці два слова вживалися в одному значенні
аж до першого століття християнської ери і навіть пізніше. Тепер
астрологія позначає сукупність практик, які претендують на вивчення
різних упливів небесних тіл на людину, що визначають риси її характеру,
її рішень та дій, а також різні історичні події.
Колискою астрології був Вавилон: про це свідчать тисячі глиняних
дощечок ассирійського царя Ашшурбанапала (7 століття до Р.Х.). З Ассирії
астрологія поширилася в Персії, Індії, Китаї, а пізніше проникла в
Грецію і Рим.
Римська імперія, а потім Церква активно боролися проти астрологічних
практик. Астрологія знову розцвіла в Середні віки, перш за все завдяки
арабам. Аж до XVIII століття астрологія була широко популярна і
практикувалася в основному серед простого народу.
І в наші дні у неї чимало шанувальників, судячи з довіри гороскопам та важливості, яку надають її прогнозам.
Астрологія є стародавнім методом ворожби. Спочатку Церква засудила цю
практику. Толедський собор ухвалив: «Якщо хтось думає, що треба вірити
астрології, нехай буде на того анатема». Собор мав на увазі досить
поширений менталітет, згідно з яким людські дії треба було приписувати
зіркам, а в кінці – Богові. Отже заперечувалася свобода людини. Святий
Августин писав з цього приводу: «Астрологи претендують на те, що на
небесах є неминуча причина гріха: Венера, Сатурн або Марс, які змусили
нас зробити те чи інше, щоби виправдати людину, плоть і кров з гордістю,
і звинуватити Того, Хто створив і тримає небо і зірки».
І ще: «Треба визнати, що коли астрологи
кажуть правду, то це відбувається під окультним упливом, якому
піддаються людські душі, не усвідомлюючи цього. І оскільки це
відбувається з метою обману людей, то дія ця виходить від нечистих духів
і спокусників, яким дещо відомо про земні речі. Ось чому добрий
християнин повинен остерігатися астрологів і всіх, хто вдається до
мистецтва прорікання, особливо, коли пророкують правду, щоб вони не
звабили його душу за допомогою спілкування з бісами і згоди з ними».
Безумовно, небесні тіла, і особливо Місяць, мають певний уплив на
природу (досить згадати про те, як важливі фази Місяця для хліборобів,
коли вони збираються сіяти або переливати вино). Небесні світила поряд з
іншими метеорологічними чинниками можуть впливати на настрій людини і
на такі події, як пологи. Але вони – як писав Св. Тома Аквінський, – «не
можуть прямо впливати на інтелект і волю. Людина має здатність до
судження і міркування про те, що вона може зробити, – і це стосується як
використання зовнішніх речей, так і того, чи заохочувати, чи відкидати
внутрішні пристрасті. Це було б марним, якщо б наша воля залежала від
зірок і не була б у нашій владі. Таким чином, світила не можуть бути
причиною рішень нашої волі».
Астрологія, що претендує на наукову класифікацію згідно з сузір’ями,
насправді абсолютно нездатна створити індивідуальний гороскоп для кожної
окремої людини. Положення зірок для тих, хто народився майже в один і
той же час, одне і те ж. Виходить, що для цих людей гороскоп, а значить і
доля, збігаються. Десятки людей мали такий же гороскоп, як Наполеон,
Гете чи Ганді, але не можна сказати, що всі вони моли одну долю і
характер. Зрештою, це неможливо навіть для близнюків.
Гороскоп є однією з найбільш популярних форм астрології. Для багатьох
це як гра або мода. Для інших – напрямок у житті. На жаль, вони
приймають свої рішення залежно від прочитаних знаків зодіаку.
Найчастіше гороскопами захоплюються люди мирські, далекі від Церкви, що
не вірять у Бога і не практикують жодної релігії. Саме про них писав
святий апостол Павло: «Називаючи себе мудрими, стали дурними» (Рим.
1,22).
Катехизм Католицької Церкви без усяких вагань засуджує астрологію,
стверджуючи, що вона суперечить вірі в абсолютне панування Бога над
нашим життям.
Ось текст Катехизму: «Усі форми ворожбитства треба відкинути: вдавання
до сатани чи до демонів, викликання померлих чи інші дії, що помилково
передбачають «розкриття» майбутнього. Звернення до гороскопів,
астрології, хіромантії, тлумачення віщувань і долі, явища ясновидіння,
вдавання до медіумів містять у собі прагнення до панування над часом,
над історією і, зрештою, над людьми, як і бажання увійти в спілку з
окультними силами. Вони вступають у суперечність із вшануванням і
повагою, які поєднані з любовним страхом, що їх ми зобов’язані віддавати
єдиному Богові» (2116).
«Бог може об’явити майбутнє Своїм пророкам чи іншим святим. Однак
праведна християнська поведінка полягає в тому, щоб з довірою віддавати
себе в руки Божого Провидіння в тому, що стосується майбутнього, й
відкидати всяку нездорову цікавості з цього приводу» (2115).
Той факт, що передбачення іноді збуваються, не означає, що використаний
метод є добрим. Святий Павло також писав, що диявол може зодягнутися як
ангел світла. Вдаватися до астрології, знаючи, що Бог і Церква її
засуджують, означає довірити власне життя іншим силам, які не походять
від Бога.
Тим, кому важко відмовитися від захоплення гороскопами і
передбаченнями, можна порадити щодня читати хоча б один вірш із Святого
Письма: в ньому міститься світло, яке нескінченно перевершує всі небесні
світила. Слово Боже очищає і освячує нашу душу, тоді як астрологія – це
не тільки марна трата часу, але вона веде в хибному напрямку. Ті, хто
займаються астрологією, знаючи про те, що її не схвалює Церква, повинні
покаятися в цьому на сповіді.
КАТОЛИЦЬКИЙ ОГЛЯДАЧ