Головна » 2014»Грудень»30 » Секти, культи, окультизм » Чи займатися астрологією є гріхом?
16:29
Чи займатися астрологією є гріхом?
Дозвольте мені розповісти Вам про захоплення астрологією[1] святого Августина.
До свого навернення він був не тільки її визнавцем і послідовником, але навіть міг компетентно укладати гороскопи. У книжці “Сповідь” знайдемо його визнання, як це було не просто зірвати йому астрологією. Взяли у цьому участь три чоловіки.
Першим був літнього віку лікар на ім'я Віндиціан. "Коли я сказав йому, - оповідає св. Августин, - що заглиблююсь в книгах дослідників гороскопів, він лагідно і насправді по-батьківськи почав переконувати мене, щоб я викинув їх геть, а час та сили, які можна присвятити речам корисним, не витрачав дарма на такі дурниці. Він розповів, що і сам в молодості вивчав астрологію; мав намір навіть зробити її своєю професією, і з неї отримувати кошти для існування. І, якщо потім відмовився від астрології, а вибрав медицину, то тільки з тієї причини, що переконався у кричущій хибності цих книг, а як серйозна людина не забажав жити з обману людей. "У тебе, - додав він, - є твоя риторика, з якої ти можеш жити; цією ж брехнею ти займаєшся по добрій волі, а не по нужді, тому і повинен вірити мені тим більше, що я старався вивчити її досконало, бажаючи зробити її єдиним джерелом заробітку". Я запитав у нього, з якої ж причини багато їх передбачень виявляються вірні, і він відповів, як міг, а саме, що це робиться силою випадку, що завжди і всюди діє в природі. Іноді, за його словами, буває, що хтось, ворожачи, просто випадково відкрив книгу поета, і раптом його очі падають на лінії чудесним образом співзвучні його особистій ситуації, хоча автор зовсім про інше пише і мав абсолютно інші проблеми» (Сповідь , IV, 3).
“Однак тоді, - продовжує оповідання єпископ Гіппони, - ані він ані мій дорогий Небрідій, юнак шляхетний з дуже доброю головою, сміючись над ворожбою такого роду, не могли переконати мене відмовитися від неї. На мене більше діяв авторитет авторів цих книг, і в своїх пошуках я не знайшов ще жодного вірного доказу, який би недвозначно виявив, що вірні відповіді астрологів на поставлені запитання належить приписувати випадковості, а не вмінню читати по зіркам.”
Того, що не зміг зробити своєю батьківської добротою ані Віндиціан, ані Небрідій зі своїм дружнім скептицизмом, зробив випадково третій з друзів св. Августина.
“Чоловік цей звався Фірміній, він був добре освічений і володів вишуканою мовою. Одного разу він став радитися зі мною, як з близькою людиною, про деякі свої справи стосовно кар’єри. Питав, які, на мою думку, він може мати сподівання на підставі так званого "його сузір'я". Я додав, що й сам майже переконався в сміховинній порожнечі цих прогнозів.
Тоді він мені розповів, як цікавився подібними книгами його батько, і в нього був друг, одночасно разом з ним занурений в ці зацікавлення. Однакове завзяття і спільні заняття такими дрібницями ще більше роздмухували їх запал. Вони навіть помічали час, коли родились домашні тварини (якщо це траплялось вдома), і нотували відповідне до цього часу положення світил: так набиралися вони досвіду у своїй уявній науці.
Фірміній розповідав, зі слів батька, що коли його мати була ним вагітна, то трапилось бути вагітній і якійсь служниці в домі батькового приятеля. Обставина ця не могла сховатися від господаря, який прагнув найточнішим чином знати навіть час, коли щенились його собаки. І ось, коли батько Фірмінія дуже точно й уважно вираховував для своєї дружини дні, години та найменші частки години, а приятель його займався тим же самим для своєї служниці, сталося так, що обидві жінки народили одночасно; обидва були змушені скласти до дрібниць однаковий гороскоп - один для сина, інший для раба. Коли почалися пологи, обидва стали помічати, що робиться вдома у кожного, і визначили людей, яких би посилали одного за одним, щоб кожному відразу ж було повідомлено про народження дитини. Так як у себе вдома були вони владиками, то їм нічого не варто було забезпечити безперервну доставку відомостей. І ось посланці з обох домів, розповідав він, зустрілися на рівній відстані від одного та другого будинку; довелося відзначити, що і положення зірок і час народження збігаються. І тим не менш Фірміній, син відомих батьків, стрімко рухався по широкому шляху цього світу: багатство його збільшувалася, а шана зростала, проте раб ніс звичайне рабське ярмо, яке не стало аж нітрохи легше, і служив своїм панам, як розповідав мені сам Фірміній, що його знав”.
Ось який висновок зробив з цієї історії приятеля св. Августин: “Відтак відкрився мені хід думок, які я жував і пережовував: я хотів ось-ось напасти на навіжених, які живуть цим заробітком, висміяти їх і спростувати, але боявся, що, заперечуючи мені, вони скажуть, що або Фірміній мені, чи батько йому сказали неправду. Тому я став уважно спостерігати за близнюками, які в більшості випадків з'являються на світ один за іншим через такий короткий проміжок часу, що, як би не було велике, по наполяганням математиків, його значення, але зауважити його людським оком є неможливо, а тим більше зазначити в нотатках, які повинні передивитись математик, щоб його віщування було правдивим. Істинним воно і не буде, тому що, дивлячись на ту ж саму запис, він повинен був би сказати Ісаву та Якову однакове, але ж доля обох була зовсім неоднаковою. Він, отже, сказав би неправду, а якби сказав правду, то повинен був би сказати не одне і те ж, хоча і дивився б в одну в ту ж запис: значить, правду він сказав би, керуючись не наукою, а випадково.”
Сьогодні є ще й інші аргументи, що промовляють за шахрайством астрологічних тверджень: від астрології сильно дистанціюються астрономи, і саме на тій площині, на якій вони, астрономи, є найвищим авторитетом. Зокрема, закидають небесним мапам, складеним навіть найвідомішими астрологами, величезні похибки від фактичного розташування небесних тіл. Іншими словами, ставлять в провину астрологам, також тим найвідомішим, астрономічний дилетантизм. Компетентну критику гороскопів, розміщених у відомій книзі астрології, можна знайти в журналі “Людина і світ” з вересня 1984 року (Роберт М. Садовський, "Навколо астрологічного етосу", с. 123-124. Прим. перекладача: журнал видається польською мовою).
Автор цієї статті, астроном, ось так обґрунтовує повноваження астрономів до рецензування астрологічних гороскопів: Астрологи «з набундюченим видом говорять, що це не має значення те, що астроном думає про астрологію, якщо особисто і серйозно не вивчав її. Забуваючи, однак, що це може стосуватися тільки інтерпретації, але найважливіша частина, тобто розрахунок і розробка положення зірок на небі, без якого інші фактори просто даремний файл паперу, це заслуга і класичне завдання сферичної астрономії, доповненої елементами небесної механіки» (с. 129). Далі Садовський подає цілий список гороскопів, складений найбільш компетентними астрологами для відомих історичних особистостей, показуючи помилки в розрахунках, як правило вагомі. Висновки, як бачимо, насуваються самі по собі.
Але повернемося до св. Августина. Чому він не міг примирити з астрологією свою християнську віру? Переглядаючи з цієї точки зору його роботи, я знайшов три причини, чому він відвернувся від астрології. По-перше, створюється враження, що астрологія є наслідком міфологічного і пантеїстичного уявлення про космос. "Неможливо розділяти точку зору Платона, - писав у творі “Про Божий Град (XIII 16,2), - що ці світлові кулі або диски, що день і ніч сяють над усією землею тілесним світлом, є живими і мають свої власні душі, душі розумні і щасливі; не можна також погодитися з тим, що він постійно говорить про світ в цілому, як про велику живу істоту, що містить в собі всі інші живі істоти".
По-друге - і це, ймовірно, для св. Августина був найбільш вагомий аргумент - що астрологія була заснована на твердженні, неначебто ми до всього є здетерміновані (безумовно згори призначені), і наша свобода зводиться до психологічної фікції. Астрологія є злом, згідно зі святим Августином, оскільки вона намагається звільнити людину від відповідальності за свої гріхи, а провину перекласти на Бога, Творця зірок: "Намагаймось пам’ятати слова Господа: Ось ти одужав - не гріши більше, щоб не сталося тобі гіршого” (Йн 5,14) Цей принцип є основою нашого Спасіння. Астрологи ж намагаються її спростувати. А саме, вони кажуть: Небо тебе обтяжило примусом чинити гріх. Вони так кажуть для того, щоб людина - плоть і кров, гордовита гниль - міг відчувати себе невинним. Для того, щоб звинувачувати Творця і Господа неба і зірок»(Сповідь, IV 3). Так що, схоже, що християнське проголошення людської гідності не сумісне з переконаннями, на яких заснована астрологія. “Не людина сотворена для зірок, але зірки для людини", - підводить підсумок християнської полеміки з астрологією святий Григорій Великий (Слово, 10.4).
По-третє, непокоїла св. Августина спроба захистити астрологію від християн через несанкціоноване і абсолютно блюзнірське використання текстів Святого Писання. Наприклад, у часи Августина астрологи чеплялися тих тверджень Христа, в яких Він говорить про близьку годину, яку очікує і яка надходить: “Ще не настала моя година " (пор. Йн. 2,4; 7,6; 8,20; Мт 26,45). “Дивно, - відповідає на це святий Єпископ, - що астрологи, віруючи словам Христа, намагаються переконати християн, що сам Христос жив під годиною, яку визначила Йому доля. Відтак нехай і вони увірують Христові, який сказав, так от: “Саме тому любить мене Батько, що я кладу мою душу, щоб знову її взяти. Ніхто не бере її від мене, але я сам віддаю її. Владу маю її покласти, і владу маю знову її взяти; цю заповідь я дістав від мого Батька (Йн 10,17-18)” (Виклад Євангелія від Йоана, 8,10).
Натомість, у відповідь на спроби астрологів посилатися на Віфлеємську зірку святий Августин вказує на основну істину християнської віри, що Ісус є Син Божий: «Не віруємо у залежність будь-якої людини до зірок. Тим більше ми не віримо, що розташування зірок обумовило народження Того, Хто є вічним Творцем і Господом усіх речей. Зірка, яку бачили маги, не керували Христом народженим в плоті, але давала свідчення. Не тому Христос народився, що вона сяяла, а тому вона спалахнула, що Христос народився. Якщо можна так сказати, не зірка була фатальністю Христа, але Христос був фатальністю зірки" (Проти Фауста, II, 5).[2]
Ви питаєте, чи практикування астрології є гріхом. І відразу ж Ви замислюєтесь, що якщо це так, то чи не полягає справа гріха випадково на зусиллі людини вгадати майбутнє, а це знання може бути Бог приберіг лише для себе. Прошу Пана, це тільки у міфологічного бога Прометей міг вкрасти вогонь. Бог Істинний, якщо що-небудь застеріг для себе, то давайте будемо впевнені, що ніякими хитрощами нам не вдасться цього ані піддивитися ані вкрасти.
Повернемося в останній раз до святого Августина. Він не виключає можливість впливу небесних тіл на фізичні процеси, що відбуваються на землі: "Не завжди абсурдно стверджувати, що вплив зірок вносить зміни до характеристик тіл. Адже подібно твердимо, що під впливом наближення і віддалення сонця наступають зміни пір року, в той час як під впливом збільшення і зменшення місяця зростають або марніють деякі види істот” (Про Божий Град, V 6). Звичайно, немає ніяких підстав для того, щоб відмовитися від прагнення вивчити причинно-наслідкові зв'язки. Зокрема, коли йдеться про явища, що відбуваються в нашому людському організмі. Особисто я не думаю, що власне з цією метою була прикликана астрологія зі своїми гороскопами та магічно-гностичним мисленням. Це завдання швидше відповідає одному з відповідних відділів природничих наук, але не виключаю, що я в цій галузі є дуже ригористичний щодо астрології.
Натомість безумовно помиляється астрологія, коли проповідує безумовну визначеність людської долі, а навіть моральних вчинків людини. І ця помилка може заподіяти багато зла. Пригадую подружжя, яке розпалось через астрологічні забобони. А саме, дружина вмовила собі, що рак і козерог взаємо виключаються в якості шлюбних партнерів і сама призвела до розпаду свого шлюбу. Забобон став сильніше, ніж довіра Богові, а гностичний тезис про безумовну визначеність людської долі пересилив емпіричні факти людської свободи і нашої здібності змінюватися на краще. На жаль, святий Фома Аквінський, який – допускав можливість впливу небесних тіл на процеси, що відбуваються в організмі людини, – був правий, коли згадував Птолемеєву думку, що "мудра людина панує над зірками, тобто над схильністю, яка випливає з укладу зірок. Натомість дурні дають зіркам себе цілковито провадить, так, якби не вживали розум. І не набагато в цьому відношенні відрізняються від тварин, як ми читаємо в Псалмі (48,13); людина, коли перебуває в достатку, не вживає розум; може бути прирівняна до тварин, тому що вона і стала до них подібна" (Про віщування майбутнього, 4).
Ви кажете, що астрологія може багато допомогти в психології. Так вважав всесвітньо відомий психолог Карл Густав Юнг. Високо ціную цього мислителя, але власне те, що я читав у нього на тему астрології, мені здалося нагромадженням дурниць. Хоч дуже можливо, що я його не зрозумів. Я звертавсь до друзів психологів, але сталося так, що ніхто з них не відчував себе компетентним у цій галузі.
о. Яцек Салій ОР, з книги Шукаючим дороги
(Переклав о. Олег Сартаков)
[1] Життя згідно “лунного календаря”, належить до однієї з форм т.зв. астрологоії. Визнавці такого способу упордкування свого життя твердять, що місяць “дуже сильно впливає на наше самопочуття; на події в нашому житті; “лунний календар” поможе грамотно використати древні знання; житти в гармониї с природою”. Але не тільки, зокрема можемо знайти в рекламних текстах астрологів такі пропозиції: “Наш лунний календар не тільки розповість вам про місячні доби, але й дасть вам рекомендациї на конкретний лунний день, підкаже, які ритуали належить здійснити для притягнення грошей, вдачи й любви. Довіртесь Місяцю! І енергія любови, грошей і вдачи стане свобідно циркулювати в просторі вашого життя!” Фактично це є ритуал прикликання і введення в своє життя демонічних сил (прим. перекладача).
[2] Варто знати, що в Святому Писанні слово “зірка” нерідко стосується для окреслення ангелів, що при своїх появах в людських очах виглядають як світлисті постаті, істоти в блискучих одежах. Тим більше, що “Зірка Вифлеємська” поводилась з магами досить інтелигентно, вона: з’явилась,... ішла перед ними... стала над місцем, де було Дитя,... побачивши зірку, вони надзвичайно зраділи (прим. перекладача).
Усі права застережено. Повне або часткове використання матерiалiв www.traducionalist.at.ua дозволяється за умови посилання (для iнтернет-видань — гiперпосилання) на www.traducionalist.at.ua. Увесь матеріал, представлений на сайті www.traducionalist.at.ua, взятий з відкритих джерел. Відповідальність за достовірність фактів, цитат, власних імен та інших відомостей несуть автори публікацій.