В попереднім числі пізнали ми зі слів Ісуса Христа, що суть три особи
Божі і сї три особи Божі суть одним Богом; дальше, що сї три особи Божі
суть зовсім рівні, бо всі мають одну і ту саму природу Божу. Заходить
питане: Єсли всі три особи рівні, то як пізнати, котрий Отець, а котрий
Син, а котрий Дух Сьвятий?
На се питанє таке відповідаємо.
Сі три особи Божі суть ріжні, то значить Отець не є Син, Син не є Дух
Сьвятий. А Дух Сьвятий не є ні Отець, анї Син, або як мовить св.
Атаназій в своїм символі віри: «Иньша особа є Бога Отця, иньша Бога
Сина, а иньша Бога Духа Сьвятого». Отець, Син і Дух Сьвятий не суть то
три імена одного Божества, але суть то три ріжні особи, з яких кожда має
щось такого, чим ріжнить ся від двох иньших. А чимжеж сї три особи Божі
поміж собою ріжнять ся? Відповідаємо! Они ріжнять ся лише тим: що Отець
анї не родивсь ся, анї від нікого не походить. Син родить ся перед
віками від Отця. Дух Сьвятий походить від Отця і Сина. Або инакше: Отець
має природу Божу сам від себе, Син має ту саму природу Божу від Отця
через рождество, Дух Сьвятий має ту саму природу Божу від Отця і Сина
через походженя.
Коли мовимо о рождестві і походженю, не може тут бути бесіди о
рождестві тілеснім, бо Бог єсть духом. Ми мовимо о духовім рождестві і
походженю. Щось подібного є і в людскій природі. В нашім розумі родять
ся духово мисли, а з того розуму і мислей повстає бажанє. Подібним
способом богослови католицкі толкують рождество Сина і походженє Духа
Сьвятого. Они кажуть так: Бог Отець пізнає себе і свою природу
существенно і се пізнанє або слово є другою особою Божою. Св. Іван
Богослов мав те саме на мисли, коли писав: «В началі було Слово, і Слово
було о Бозі, й Бог було Слово». (Йо.1,1). На початку було Слово, і то
Слово (пізнане) було у Бога Отця і Слово було Богом. Походженє Духа
Сьвятого толкують тим способом: що Отець любить Сина, Син любить Отця і
ся взаїмна существенна любов є третою особою Божою. І для того то Духа
сьвятого називає св. Письмо «любовию». Таке є толкованє богословів.
Хто старший?
Приходить дитина зі школи домів. Невіруючий батько питає синка: «А що
нового навчив ся ти в школі?» «Та нам нинї о. катехит говорили так
гарно о св. Тройці» – відповів синок.
«О Тройці говорив? Що ж вам сказав? Певно казав, що всі три особи рівні! Так?» – казав зі злим сміхом невірний батько.
«Так, прошу татка. Казав що всі три особи рівні, нема ні старшої, ні більшої, ні могутнійшої!» – відповіла дитина.
«Ов, так?! А скажи ж мені сину, хто старший, чи я, чи ти; чи отець, чи син? Чи Бог Отець, чи Бог Син?»
Дитина хвильку подумала і каже: «"Тату, Ви маєте більше літ від мене,
але Ви не від мене. Бо коли я зістав Вашим сином, Ви доперва тоді
зістали моїм батьком. Бог Отець не є старшим від Сина, бо Син родив ся
не в часі, але перед усїма віками».
Умовк завстиджений недовірок, малий синок навчив єго розуму!
Кілько а кілько є таких мудрагелїв, що хотіли би розправляти о св. Тройці, та не знають навіть того, що знають малі дїти.
Сонце.
Один з Сьвятих Отців в розмові з невірними таке мовив: «Поглянь,
невірний, на сонце а й оно є прообразом св. Тройці. Як тілько сонце
покаже ся на обрії землі, сейчас побачиш сьвітло, що пливе з того сонця і
почуєш на своїм тїлї тепло, що пливе з того сонця через сьвітло.
Сьвітла не розділиш від сонця; тепла не відділиш від сонця і сьвітла.
Сонце сьвітло і тепло разом сполучене і нероздільне. Маєш недокладний
образ св. Тройцї. Отець – се сонце, з котрого родить ся Син, правдиве
сьвітло (Йо.1). Дух Сьвятий – се тепло, котрим дихає Отець і Син. Отця
не відділиш від Сина, Сина від Духа Сьвятого, а Духа Сьвятого від Отця і
Сина. Одна, Сьвятавята нероздільна Тройця».
О. К.
(Місіонар,8, Лист 8, 1904)
www.misionar.info