Чи згідно з нашою традицією читається Псалтир над покійним у період від Воскресіння до Томиної неділі. Якщо ні, то чому? І що читати замість Псалтиря?
Відповідь. У Церкві Христовій існує благочестивий звичай читання Псалтиря над тілом покійного мирянина до поховання і в пам’ять його після поховання. Цей звичай сягає в глибоку давнину і, служачи молитвою до Господа, разом з тим є розрадою й повчанням для живих, а також скеровує їхні молитви за покійного до Бога. Як знаємо, апостоли провели три дні в співанні псалмів біля труни Божої Матері. А книга «Апостольські Постанови» наказує: «При похованні померлих возносити за них псалмами».
Читання Псалтиря розпочинається після закінчення «Послідування на відхід душі». Над тілом покійного архієрея або пресвітера Євангеліє читає священик, а над тілом диякона, ченця або мирянина Псалтир може читати як церковний читець (дяк), так і будь-який благочестивий мирянин, який має такий навик. Читання відбувається стоячи і лише в особливих випадках дозволяється сидіння з огляду на неміч того, хто читає. При читанні слова Божого над тілом покійного повинні бути присутніми рідні та близькі покійного. Якщо неможливо і не завжди зручно домашнім і родичам безперервно брати участь у молитві та читанні Псалтиря, то, принаймні, час від часу, їм потрібно приєднуватися своїм молінням до молитви читця; особливо доречно це робити під час читання заупокійної молитви між псалмами.
У певні моменти, по кожному «Слава…», читання переривається виголошенням особливої заупокійної молитви, яка починається словами: «Пом’яни, Господи Боже наш...». У Великодню седмицю, взагалі кажучи, читання не прийнято; але так як, Псалтир вживався з перших часів християнства не тільки в скорботних випадках, але і для вираження радості, і так як «Апостольські Постанови», вказуючи на те, як повинні християни проводити після кончини своїх братів 3-й, 9-й, 40-й і річний дні, говорять про 3-ій день, що його потрібно проводити співом псалмів, читаннями і молитвами заради Того, Хто в третій день воскрес із мертвих, слід розуміти, що можна не відкладати читання Псалтиря над померлим у дні Світлої седмиці. Для вираження більшої урочистості свята можна робити додавання деяких великодніх піснеспівів по прочитанні кожної катизми і навіть «Слави».
Читання Псалтиря в пам’ять покійних, безсумнівно, приносить їм велику втіху і саме по собі, як читання слова Божого, і як свідчення про любов до них їхніх живих побратимів. Приносить воно їм і велику користь, бо приймається Господом як приємна жертва на відпущення гріхів, і взагалі як всяка молитва, і як всяке добре діло.