Любов до приятелів
Приятелями ми називаємо людей, які мають між собою багато спільного й тому бажають одне одному добра: взаємно допомагають собі та живуть між собою щиро. Що таке дружба і коли дружба є доброю - це важливе питання в житті кожної людини. Аби між двома особами існувала дружба, найперше потрібно певної рівності, по-друге, зближення сердець, врешті - обміну надбаннями, які єднають і зміцнюють дружбу. Взаємини між приятелями набагато тісніші, ніж між іншими людьми. Справжні приятелі - це одне серце й одна душа у двох тілах. Незначні непорозуміння між приятелями не шкодять приязні, вони навіть зміцнюють її. "Адже й коваль кропить вогонь водою, аби його сильніше розжарити, а правителі старанніше бережуть місто, відвойоване у ворога, аніж те, якого ніколи не втратили", - каже св. Франциск Салезій.
Приятелі допомагають один одному. Гарний приклад вірної дружби бачимо в особах Дамона і Пітияса. Одного з них засудив тиран Діонизій з Сиракуз на смерть. Засуджений ще зміг випросити собі перед смертю дозволу впорядкувати свої родинні справи; однак його приятель змушений був залишитися в руках тирана як заручник і змиритися з тим, що загине тією самою смертю в разі, якщо б засуджений не повернувся вчасно. Вже зближався визначений час, а Дамон не з'являвся. Пітияс не звертав уваги на кпини тирана й не втрачав надії на вчасне повернення друга. І, справді, так сталося. Тиран був здивований такою силою приязні й подарував засудженому життя.
Давид, син селянина з Вифлеєма, і Йонатан, царський син, познайомилися під час війни. Обидва, благородні й чесні, уклали між собою союз приязні. Йонатан не міг нічого їсти, коли довідався, що на життя Давида чатують, а коли довелося їм розлучатися, гірко плакав. Він застерігав Давида перед кожною небезпекою і обдарував його одягом і зброєю.
Приятелі щирі та відверті між собою. Якщо перед тобою відчинять двері в кімнату, то ти побачиш все, що в ній є. Так приятелі відкривають один одному свою душу, яка подібна до замкненої кімнати. Будучи відвертими, приятелі вказують один одному й на помилки. Св. Григорій Великий говорить: "Лише тих я вважаю своїми друзями, які настільки благородні й відважні, що відверто вказують мені на мої хиби".
Справжніми приятелями можуть бути лише ті, хто живе за засадами релігії. Приязнь схожа на будинок, тому що ґрунтується на певних принципах. Лише тоді міцно стоїть будинок приязні, коли його підвалиною є Божа боязнь і Божа любов. Якщо цими засадами є гріх й егоїзм, тоді цей будинок збудований на піску. Св. Амврозій каже: "Ворог Бога не може бути справжнім приятелем свого ближнього". "Лише той по- справжньому любить приятеля, хто любить у ньому Бога. Хто любить когось не заради Бога, а заради якоїсь іншої речі, той скоріше ненавидить його, ніж любить", - каже св. Августин.
Є різні види приязні, оскільки різними є зв'язки (речі), які єднають дві душі. Єднає душі, передусім, Бог і Боже добро, як наприклад, слава Божа, Божа наука, Божа служба і Божі діла. Така дружба є Божа і свята, вона існувала між святими, наприклад, між св. Григорієм з Назіяна і св. Василієм Великим, св. Антонієм Великим і св. Павлом Тивейським. Таку дружбу старайся набути, бо як ті, що видираються на стрімку гору, хапаються руками одні за одних, так і ми в тяжкому поході на гору досконалості й на небесний Сіон маємо простягати собі приятельську долоню. Таку дружбу освятив наш Божественний Учитель, який понад інших любив свого учня - дівственника Йоана і плакав над гробом Лазаря. "Тільки святі, - каже св. Василій Великий, - по-справжньому є приятелями Бога і між собою. Лукава душа не знає, що таке краса дружби".
"Якби мене хтось запитав, - пише в листі до Палладія св. Григорій Богослов, - що ліпше в житті понад усе, то я відповів би: дружба! А кого з друзів треба більше поважати? Я відповів би: добрих! А з добрих, кого назвеш першим? Знаю, що нікого не поставлю вище від тебе".
Єднати людей також може подібність темпераментів і характерів. Така спільність існує, наприклад, між учнями, вченими, купцями та ін., і є вона доброю або злою, відповідно до своєї основи і мети. Однак вона не надприродна.
Людей може єднати природна схильність або симпатія, джерелом якої є вродливість, приємна дотепність, чуйне серце, миле товариство. Така приязнь є почуттєва, бо її пов'язують почуття і вона завжди недосконала та легко може стати небезпечною і грішною. Пізнай прикмети такої почуттєвої приязні. Зароджується вона в серці й виявляється чуйним поглядом, полум'яним словом, тужливим зітханням, прихильним ставленням. Особи, які мають подібну приязнь, взаємно себе обожнюють, аж до того, що одне в другому бачить вершину досконалості й навіть хиби вважають за чесноти та стараються їх наслідувати. Вони завжди бажають бути разом і не можуть насититися розмовою, яка є таємною й обертається в колі взаємних почуттів. Кожна розлука для них важка аж до сліз, вони безнастанно думають одне про одного, так, що образ улюбленої особи ніколи, навіть на молитві, не зникає з їхньої уяви. Для зміцнення такої дружби вони на згадку про себе дарують пам'ятки, сувеніри, пересилають подарунки, роблять різні послуги. А з іншого боку, вони є такими заздрісними, що кожне холодніше слово чи приязнь з іншими вважають кривдою для себе. В той час з жалю до себе вони розривають стосунки, аби потім їх ще чуйніше налагодити. Однак не раз така приязнь перероджується в смертельну ненависть. З цих ознак можна зробити висновок про наслідки. Така приязнь низька, бо б'є струменем з низького джерела; вона поверхнева, бо не має в собі поважної суті; вона змінна, бо її фундамент є крихкий; вона небезпечна, бо часто народжує недобрі плоди. Така приязнь може трапитися навіть в монастирі, тому духовні вчителі дуже сильно застерігають від неї, а монаші правила забороняють всякі фамільярності й утворення окремих гуртків. Св. Тереза каже, що шкоди для згромадження, які з неї випливають, явні й очевидні. Також шкідливими є фамільярні стосунки зі світом, хоч би і з родичами, і надто часті відвідини ними монастиря.
Трапляється також приязнь, що базується на бажанні вилити свою душу, на бажанні пустої балаканини, найчастіше про себе і про ближніх, або що гірше - на неприхильності до певної особи, наприклад, до настоятельки, яка проявляється в постійних шемраннях і критиках, часом навіть у згіршуючих інтригах і змовах. Біда монастиреві, до якого це лихо закралося.
Є ще інший вид приязні, так звана духовна, тому що існує між особами, які провадять інтенсивне духовне життя або перебувають у духовних стосунках, наприклад провідник душі. Така приязнь добра, якщо її метою є Бог і тільки Бог. Така любов допомагає навіть до слави Божої і власного освячення, бо і деякі святі жили в духовній приязні, як наприклад св. Франциск Салезій і св. Йоанна Францишка де Шанталь. Однак для молодих осіб протилежної статі, а до того ж менш досконалих або необережних, може вона бути небезпечною, бо згідно з наукою духовних вчителів легко перекручується, і будучи спочатку чистим вином, тобто чистою любов'ю, непомітно змішується з водою людського почуття. Св. Бонавентура робить таке порівняння, що диявол так чинить з нами, як колись учинив весільний господар в Кані Галилейській. Спочатку дає добре вино, тобто переконує в душі, що її розмови стосуються тільки Бога і до Бога провадять. А коли її таким запевненням напоїть, подає їй отруту, тобто пробуджує насамперед почуття симпатії, але нібито чисті, потім змішає їх з почуттєвими, а на кінець подає брудні й гидкі.
О, як багато було тих нещасних, які, почавши духовно, скінчили тілесно! "Як же багато душ ця духовна любов вкинула в чорну прірву, - каже св. Василій Великий, - і як серед страшної бурі безпечно переплили море, а вже біля самого порту разом з товаром і вітрилами затонули". Св. Тереза з Божого об'явлення бачила те місце, яке її чекало в пеклі. І за що? Адже, як сама визнає, не була зовсім безбожна; навпаки, мала завжди думку піднесену до Бога і бридилася всяким гріхом. Що ж її мало вкинути до пекла? Як сама вона зізнається: "Занадто чуйна приязнь, хоч і дуже далека від гріха". Будучи вже в монастирі, де не дуже строго дотримувалися клявзури, любила розмовляти зі світськими особами, а особливо зі своїм молодим родичем, товариство якого мало на неї все більший вплив. Спочатку вона не бачила в цьому нічого поганого, а коли одна із старших монахинь зробила їй зауваження, то вона, замість опанувати собою, ще більше обурилася. Потрібно було аж кількох надзвичайних об'явлень, щоб розпізнати небезпеку, яка їй загрожувала. Одного разу під час розмови, цілком скромної, об'явився їй Ісус Христос з дуже строгим обличчям і сказав, що Його дуже засмучують ці світські розмови. А іншого разу, перебуваючи в товаристві цієї ж особи, вона побачила велику жабу, яка підходила до них, невідомо звідки там узявшись. Ця омана легка й небезпечна.
Отже, як слід поводитися щодо приязні? Передусім, твоїм приятелем хай буде сам Ісус, бо коли інші приятелі є непостійними, як ластівки, що міняють свої гнізда, то тільки сам Спаситель витриває при тобі в добрій і гіркій долі. Без приятеля ти не зможеш щасливо жити, і якщо Ісус не буде твоїм найсердечнішим приятелем, ти будеш дуже сумним і самотнім. Книга "Наслідування Хрис- та" каже: "Єдиного Ісуса Христа треба всім серцем любити, бо Він найдобріший і найвірніший зі всіх приятелів. Ісуса люби і тримайся, як приятеля; Того, який не покине тебе навіть тоді, коли всі відступлять, і не дасть тобі наприкінці загинути. Покладися на Його вірну любов. Він один зможе допомогти тобі, коли всі інші тебе покинуть". А всяку іншу приязнь очисти й освяти Божою любов'ю. Бо поки корали перебувають на дні моря, вони зовсім не гарні, а вийняті на поверхню - набирають блиску і стійкості. Подібно і приязнь: піднесена духом Божої любові, набирає принадності, ціни і тривалості. "На мені має основуватися любов приятеля, - навчає наш Божественний Учитель у книзі "Наслідування Христа", - і тільки ради Мене ти повинен любити того, кого маєш за доброго і хто вельми дорогий тобі в цьому житті. Без Мене ні приязнь, ні життя не має значення, і не є ані щирою, ані чистою любов, якої Я не з'єднаю".
Стережися особливо приязні ті- льки почуттєвої. А якщо тебе подібне почуття опанувало, старайся його очистити й одуховнити або ще краще - викорінити. Коли св. Тереза не могла запанувати над своєю шкідливою приязню, то молилася упродовж дев'яти днів гімн до Святого Духа, і ласка Божа цю прив'язаність усунула. "Між приятелями більший той, хто уступає, - каже св. Василій Великий. - У приязні поразка дорівнює перемозі".
А щодо приязні духовної, то будь дуже обережний, аби, люблячи в якійсь особі, особливо протилежної статі, Бога і чесноти, не переносив цієї любові на особу. На жаль, для нашої слабкості це дуже легко. Не запевняй себе, що ця особа є побожною, бо, як слушно каже св. То- ма: "Такі особи, чим більше святіші, тим більше мають привабливості й тим більший роблять вплив". Тому пильно чувай, аби духовна приязнь не стала почуттєвою, а якщо ти є сповідником, то будь дуже обережним у провадженні молодих каянниць. Пам'ятай також про те, що обов'язки щодо приятеля не повинні суперечити обов'язкам щодо Бога. А якщо потрапиш у таку ситуацію, коли приязнь вимагатиме від тебе скоєння гріха, скажи так, як один грек, який не хотів фальшиво присягнути в інтересах свого приятеля: "Я є твій приятель лише доти, доки не втрачу приязні з Богом". І слушно, бо дружба з Богом цінніша, ніж усі земні приятелювання.
Родинна любов
Тепер подамо головні види любові з огляду на її предмет, аби показати, як можна кожну з них вчинити надприродною і досконалою. Почнемо від родинної любові.
Треба любити родину, бо цю любов прищепив у серця сам Бог, а Ісус Христос освятив своїм прикладом і словом. Ця любов, відповідно до свого джерела, має подвійну ознаку: вона або походить із природної схильності і тоді справді є доброю, якщо не переступає меж розуму і Божого закону, але тоді не є надприродною; або випливає з вищого джерела - з любові Божої, і наказує любити родину в Бозі й задля Бога - і це є християнська любов, надприродна, духовна. Одна повинна поєднуватися з другою, тобто природна любов має бути ушляхетнена, освячена й піднесена до гідності надприродної.
Тому не слід думати, що християнин, який прагне досконалого життя, повинен зректися родини. Звичайно, його любов має бути чиста, сильніша і витриваліша, немовби проходила через Серце Ісусове. Оскільки природна любов є нерідко сліпою, непостійною й егоїстичною, то надприродна любов є розумною, витривалою і готовою до жертви, тому що походить від Бога.
Так само й ти люби свою родину, а люби тому, що Бог наказує любити, і так люби, як Бог велить. Цю любов черпай з Ісусового Серця і з Серця Пречистої Діви Марії, а проявляй її щирим серцем, частою молитвою й охочою жертвою. Особливо люби батьків, навіть хоч би й були вони прикрі; віддавай їм належну честь, хоч би на неї й не заслуговували, і шануй їх, хоч би були й найнижчого стану. Тут дає тобі приклад Папа Венедикт ХІ, який після свого вибору на Папу не хотів привітати своєї матері, яка була прачкою, тому що її вдягнули в дорогу одежу й коштовності. І тільки тоді, коли вона зняла ті дорогі шати, поцілував їй руку.
При цьому будь терпеливим до хиб і недосконалостей батьків, виконуй їхні накази, якщо вони не противляться Божій волі, осолоджуй їхні терпіння і віддячуйся посвятою за їхню посвяту. З життя святих можна навести багато прикладів такої любові, але подамо тільки два.
Свята Германа мала строгу мачуху, яка постійно над нею знущалася, а замість їжі дівчина отримувала трохи пліснявого хліба. Попри це свята пастушка не переставала любити немилосердної мачухи, а за зло відплачувалася їй добром. Так само й блаженна Еміліяна зазнавала від свого батька найдошкульніших образ, проте ніколи не скаржилася, кожну образу переносила мовчки. Якщо святі так любили злих батьків, то наскільки більше треба любити добрих. Однак стережися, аби задля любові родини не ображати Бога, так як це, на жаль, часто трапляється, бо така любов є грішною. "Хто любить батька або матір більше, ніж Мене, - каже Спаситель, - той недостойний Мене. І хто любить сина або дочку більше, ніж Мене, той недостойний Мене" (Мт. 10, 37).
Взірцем такої любові хай для тебе буде свята Вібія Перпетула. Як тільки розійшлася вістка про те, що її схопили, прийшов до в'язниці її батько, поганин, і старався погрозами і просьбами відвернути її від віри, але даремно. Через декілька днів прийшов знову, мучений глибоким смутком, і серед сліз та стогону відізвався до доньки: "Змилуйся, дочко, над моїм сивим волоссям, змилуйся над своїм батьком, який тебе так любить! Я тебе оточував дбайливою опікою, а ти, дочко моя, хочеш спровадити на голову свого батька, на цілу родину таку велику ганьбу?" Промовляючи це, кинувся до ніг своєї дочки і обмивав їх рясними сльозами. Але Вібія не похитнулася. Коли її вже вели на страту, батько став перед нею, тримаючи на руках її малу дитину, і благав: "Змилуйся хоч над цим немовлятком, коли не маєш наді мною милості!" Яка ж це важка боротьба для слабкої жінки! Однак вона перемогла й померла за Христову віру.
Якщо ж Господь зажадає, аби для вищої мети відірватися тілом від родини й посвятитися Йому, наприклад у священстві чи в монашому житті, не вагайся принести цю жертву, бо таким чином ти уподібнишся до Вчителя досконалості - Ісуса, який, щоб виконати волю Отця, не вагався, що цим вибором засмутить свою найдорожчу Матір. За це ти отримаєш щедру нагороду. "Кожний, хто задля імені мого покине дім, братів, сестер, батька, матір, жінку, дітей, поля, в сто раз більше одержить і життя вічне матиме в спадщину" (Мт. 19, 29). Якщо б у цей час перед виразною Божою волею твоє серце хиталося або цьому противилася б родина, тоді потрібно пересилити в собі це природне почуття. Чому це так необхідно? Часто, коли йдеться про справу спасіння нашої душі, саме родичі стають нашими найбільшими ворогами. "І ворогами чоловіка будуть його домашні" (Мт. 10, 36). Св. Карл Боромей говорив, що коли ходив до своїх рідних, завжди повертався з пригніченим духом. "Коли йдеться про вибір життєвого стану, - як навчає про це святий Тома з Аквіну, - ми не зобов'язані слухати батьків". Якщо хтось має покликання до духовного стану, а рідні чинять опір, то такі зобов'язані послухати Бога, а не родину, яка з огляду на особисту користь і ціль стає на заваді нашому духовному добру. "Вони воліють, - каже св. Вернард, - щоб діти радше були прокляті, ніж покинули родинний дім". Ті, яких Господь не покликав до монастиря, спасуться, живучи у світі й виконуючи обов'язки свого стану. Ті ж, які покликані, але не слухають Бога, можуть спастися, але це нелегко, бо буде бракувати їм тієї особливої допомоги, яку Господь приготував їм у духовному стані, а без неї вони самі не можуть спастися. Такі, як св. Тома Аквінський, св. Петро з Алькантари, св. Франциск Ксаверій, св. Алоїзій Бельтранд і багато інших пішли до монастиря без згоди своїх батьків. Нехай тебе це не дивує. Бо родинна любов, яка є нижча, повинна поступитися перед любов'ю Божою, котра є вища. З іншого боку, нехай батьки не вважають своїх дітей за божків або за свої іграшки. Тому, коли діти ще малі, нехай їх не пестять і надмірно не наряджають, а коли вони стануть дорослішими, хай не дозволяють на всі їхні примхи, ані не мовчать на їхню дратівливість, ані не ставляться поблажливо до їхніх пристрастей чи лінивства. Інакше такі діти стануть Авесаломами, тобто собі та родичам будуть на погубу. Навпаки, нехай батьки люблять своїх дітей по-Божому: поки вони ще малі, нехай часто жертвують їх Найсвятішому Ісусовому Серцю й поручають опіці Пречистої Діви Марії, нехай виховують їх свято, навчають їх про Бога, нехай ведуть їх до Церкви й приступають з ними до Святих Тайн, нехай вправляють їх у страсі Божому та в замилуванні до праці, караючи дуже обережно. Нехай постійно за ними наглядають, навіть якщо вже й подорослішають, та постійно розвивають у них чесноти, викорінюючи хиби, але все розважливо і з любов'ю, тому що від цього залежить справжнє добро дітей, батьків, суспільства й Церкви. Так виховували святі, і так виховувалися святі.
На аудієнції католицьких батьків Святіший Отець Павло VІ сказав повчальні слова, які Папа Йоан Павло ІІ повторив у 1981 році в Апостольській настанові про родину: "Матері! Чи ви навчаєте своїх дітей християнських молитов? Чи ви приготовляєте їх, як і священики, до Святих Тайн, що приймають замолоду, тобто до Св. Сповіді і Святого Причастя? Чи ви заохочуєте їх у час недуги думати про терплячого Христа й кликати на поміч Пречисту Діву Марію і Святих? Чи ви, батьки, молитеся разом зі своїми дітьми, з усіма домашніми хоч деколи? Ваш приклад праведного життя - приклад, який випливає зі щирого серця й проявляється на ділі, - є неоціненною лекцією на все життя рідних, актом особливого богопочитання. Так ви приносите мир своїм родинам - "мир домові". Пам'ятайте, що тоді ви розбудовуєте Церкву".
Якщо чоловік і жінка, батько й мати є справді віруючими й практикуючими християнами, якщо вони прищеплюють у серця дітей любов до Бога і ближніх, тоді такий родинний дім стає царством батька, світом матері і раєм дитини, бо там процвітає справедливість, милосердя і любов.
Мати св. Криспіна часто в дитячому віці вела його до церкви, де, показуючи на образ Пречистої Діви, говорила до нього: "Дорога дитино, це твоя Мати, дивись, аби ти Її ніколи не засмутив". Криспін запам'ятав цю мамину пересторогу на все своє життя. Мама св. Людовіка часто повторювала йому: "Сину мій, я воліла б бачити тебе на смертному ложі, аніж у смертельному гріху". Король Людовік ІХ добре зрозумів і пам'ятав цю мамину науку, що не тільки сам освятився, але й свого сина виховав згідно з нею. Помираючи, він залишив йому такий заповіт: "Сину мій, перша порада, яку тобі даю, - любити Господа Бога усім своїм серцем, бо без нього нічого доброго не можемо зробити. Ти маєш бути готовий радше перенести будь-які нещастя й дати себе порубати на шматки, аніж колись образити Господа Бога тяжким гріхом". Також порада батькам - аби вони, згідно з настановою Святішого Отця Венедикта ХVвід 1918 р., публічним актом посвячували своїх дітей Найсвятішому Ісусовому Серцю перед цим образом.
А коли Бог зажадає від батьків, щоб вони з любові до Нього віддали свою дитину Йому на служіння, хай не тільки не ставлять перешкод, якщо діти мають справжнє покликання, але хай вважають це за щастя і честь. Коли св. Йоанна Франциска хотіла вступити до монастиря, батько спочатку був проти. Однак пізніше, бачачи в цьому Божу волю, сказав: "Боже мій, не годиться мені довше противитися тому, що Ти постановив. Погоджуюся з цим усім своїм серцем і складаю Тобі в жертві мою дочку, яка є найулюбленішою і дорогою для мене, як Ісаак Авраамові". Потім поблагословив її, що клячала біля його ніг, кажучи: "Іди туди, люба доню, де тебе кличе Господь Бог, але стримаймося від сліз, аби з наших почуттів принести Богові досконалішу жертву".
Якщо потрібно вибирати між Божою волею і гріхом, то батьки-християни з радістю виберуть терпіння і смерть, але не гріх. Під час переслідування християн вели на страту молодого ісповідника віри - Симфоріяна. У брамі міста перед ним стала його заплакана мати, щоб дати своє останнє благословення. А коли його повели далі, вибралася на верх міського муру і благала: "Дорога дитино, Симфоріяне, дивись на Господа Бога, за якого вмираєш, і не спускай з Нього очей. Дорогий сину, не бійся смерті, яка дає тобі вічне життя. Піднеси своє серце до Неба, де тебе чекає Той, котрий там царює. Сьогодні марне й дочасне життя зміниш ти на вічне й незмінно щасливе". Ці слова додали відваги святому юнакові. За декілька хвилин після цього він схилив свою голову під меч і отримав небесну корону.
... За віру в Христа стратили сорок мучеників. А коли їхні тіла забирали, аби спалити, наймолодший з них, Мелітон, ще жив. Слуги імператора хотіли відсунути його на бік в надії, що принаймні одного з них зможуть намовити до відступництва від віри. Бачачи це, його мати, ревна християнка, приступила до нього й сказала: "Сину мій, ще трохи потерпи. Ось Христос стоїть у небесній брамі й буде тобі допомагати. Не втрачай відваги. Цей ангел, який приніс тобі небесну корону, заведе тебе до вічної слави. Крижана вода, в якій переніс ти тяжкі муки, вже піднесла тебе до небесних воріт, а вогонь, в який мають тебе кинути, помістить тебе на лоно твого Бога. Сину мій, витривай ще хвилину, аби, отримавши пальму мучеництва, зробив мене найщасливішою з матерів. Бо як Господь Бог дав мені тебе зі своєї ласки, так і я хочу віддати Йому тебе з любові". Потім, побачивши, що вози, на яких везли тіла мучеників, уже віддаляються, а погани, намагаючись вирвати в неї сина, взяла його на свої плечі й поспішила за возами. Мелітон тим часом віддав Богові свою душу. Мати поклала його тіло на віз, а сама йшла за ними, благословляючи Бога. Такою є сила святої любові.
Свята любов повинна також оживляти і подружжя, аби любилися не задля проминаючих приємностей тіла, ані заради шаленства почуттів чи крихкої симпатії серця, а задля виконання Божої волі й згідно з цією волею. Любов у Бозі є справжнім щастям родини, а любов без Бога є для неї погубою. На жаль, дуже часто буває, особливо між молодими подружжями, що чоловік для жінки, а жінка для чоловіка стає, так би мовити, божком: чоловік молиться до жінки, а жінка до чоловіка, а до Бога ані одне, ані друге. Що гірше, нерідко одне, аби догодити другому, готове покинути молитву, піст, набоженство, приступання до Святих Тайн, а навіть і зректися віри та погубити власну душу. Це сталося з царем Соломоном, якого поганські жінки потягнули до ідолопоклонства. Таке стається також і з християнами. Якими, отже, пильними повинні бути подружжя, аби їхня любов завжди була свята!
З метою збереження згоди й гармонії у співжитті хай подружжя дотримується таких правил: чоловік хай ставиться до жінки сердечно і ввічливо, будучи далеким від суперечок, грубості, ревнощів та бурчання. Нехай охоче заспокоює потреби її і цілого дому, нехай пильнує родинне вогнище, а не наслідує тих недобрих чоловіків, які кожну вільну хвилину від занять просиджують у казино, в клубах, у барах чи ресторанах. Хай виправляється зі своїх хиб, аби не втратити поваги в жінки і хай разом з нею сумлінно виконує релігійні обов'язки. Жінка хай вистерігається ледарства, кокетливості, залицяння, примх, дратування і підозр до чоловіка. Хай не буде впертою, нудною, меланхолійною, ані занадто жвавою, балакучою чи не задоволеною і буркотливою. Краще хай буде у всіх своїх вчинках тихою і милою, в побожних практиках не надмірною, у веденні господарства - старанною і пунктуальною, у вимогах скромною, у витратах ощадною, обережною у гостинності, а особливо до чужих мужчин, дбайливою до чоловіка, дітей, слуг, повна посвяти у важкі хвилини. Якщо чоловік занадто гострий і категоричний, жінка хай мовчки переносить вибухи поганого настрою і пристосовується до його волі, а навіть, наскільки дозволяє на це Божий закон, до його забаганок і вподобань. Якщо чоловік піддається якійсь пристрасті, має недобрі звички, хай лікує його обачливо, але не принижує його чи то вдома, чи перед чужими. Якщо чоловік віддаляється від Бога, то нехай притягає його до віри й до Бога молитвою, прикладом і любов'ю, однак без проповідницького картання. За приклад для тебе тут може бути св. Моніка, яка навернула свого чоловіка до Бога; Елеонора, жінка англійського короля Едварда, яка власними устами висмоктала отруту з рани, завданої чоловікові отруєним стилетом мусульманина; св. Анна Марія Таїджі; св. Йоанна Франциска де Шанталь та багато інших.
Підготували
Традиційні сестри-монахині ЧСВВ
Провінції Божого Милосердя / http://www.saintjosaphat.org