Принцип влади як такий, форми його втілення
— Господь Бог як найвищий носій влади
«Нехай кожна людина кориться вищій владі, бо немає влади, як не від Бога, і влади існуючі встановлені від Бога» (пор. Рм.13:1).
— Бог є Всемогутній
— Бог є Суверенним Управителем усього
«...бо Бог є суддя, цього впокорює і цього вивищує» (Пс. 74:8);
«Тепер я, Навуходоносор, хвалю й звеличую та славлю Небесного Царя,
що всі чини Його правда, а дорога Його правосуддя, а тих, хто ходить
у гордощах, Він може понизити» (Дан. 4:34).
— Бог установив людські уряди
«Нехай кожна людина кориться вищій владі, бо немає влади, як не від Бога, і влади існуючі встановлені від Бога» (пор. Рм.13:1);
«Мною (=Божою Мудрістю) царюють царі, а законодавці права справедливі
встановлюють. Мною правлять владики й вельможні, всі праведні судді»
(Пр. 8:15,16).
— Джерелом влади не є лише «суспільний договір», чи «згода тих, ким управляють», чи «воля більшості».
— Ісус Христос визнавав світську державну владу
- Визнавав владу римського кесаря
«Тоді фарисеї пішли й умовлялись, як зловити на слові Його.
І посилають до Нього своїх учнів із іродіянами, і кажуть: Учителю,
знаємо ми, що Ти справедливий, і наставляєш на Божу дорогу правдиво,
і не зважаєш ні на кого, бо на людське обличчя не дивишся Ти. Скажи ж
нам, як здається Тобі: чи годиться давати податок для кесаря, чи ні?
А Ісус, знавши їхнє лукавство, сказав: Чого ви, лицеміри, Мене
випробовуєте? Покажіть Мені гріш податковий. І принесли динарія Йому.
А Він каже до них: Чий це образ і напис? Ті відказують: Кесарів. Тоді
каже Він їм: Тож віддайте кесареве кесареві, а Богові Боже»
(Мт. 22:15-22).
- Визнавав владу намісника римського в Палестині Понтія Пилата (пор. Мт. 27)
«І каже до Нього Пилат: Не говориш до мене? Хіба ж Ти не знаєш,
що маю я владу розп’ясти Тебе, і маю владу Тебе відпустити? Ісус
відповів: Надо Мною ти жадної влади не мав би, коли б тобі зверху
не дано було; тому більший гріх має той, хто Мене тобі видав...»
(Ів. 19:11)
- Визнавав владу царя Ірода.
- Визнавав владу Первосвященика.
- Визнавав владу іудейського Синедріону.
— Людський уряд підзвітний Богові, Йому дасть остаточну відповідь за свої чини
— урядовці — це слуги Божі
«Через це ви й податки даєте, бо вони служителі Божі, саме тим завжди зайняті» (Рм. 13:6).
— Бог судитиме урядовців за бездіяльність та зловживання владою, отриманою від Бога
«Чого то племена бунтують, а народи задумують марне? Земні царі
повстають, і князі нараджуються разом на Господа та на Його Помазанця:
Позриваймо ми їхні кайдани, і поскидаймо із себе їхні пута! Але Той, Хто
на небесах пробуває посміється, Владика їх висміє! Він тоді в Своїм
гніві промовить до них, і настрашить їх Він у Своїм пересерді: Я ж
помазав Свого Царя на Сіон, святу гору Свою. А тепер помудрійте, царі,
навчіться ви, судді землі: Служіть Господеві зо страхом, і радійте з
тремтінням!» (Пс. 2:2-6,10-11);
«...від Ісуса Христа, а Він Свідок вірний, Первенець з мертвих і
Владика земних царів» (Од. 1:5); «Тому, хто сидить на престолі (Отець), і
Ягняті (Ісусу) — благословення, і честь, і слава, і влада на віки
вічні!» (Од. 5:13).
— Форми проявів влади світського уряду:
- Святе Письмо не висловлюється на користь певної форми урядування: теократію, автократію, монархію, республіку, демократію тощо.
- Бог є Богом ладу і порядку.
- Будь-яка форма людського уряду є краща, ніж відсутність будь-якої земної влади, анархія чи хаос.
- «Того часу не було царя в Ізраїлі, кожен робив, що здавалося правдивим в його очах!» (Суддів 21:25).
- Призначення земного уряду, функції людської влади
Справедливе урядування й дотримання справедливості
— Судити справедливо, відповідно до стандартів Богом даного закону і праведності
«Боже, Свої суди цареві подай, а Свою справедливість для сина
царевого, хай він правдою судить народа Твого, а вбогих Твоїх
справедливістю!» (Пс. 71:1-2).
— Придушувати гнобителів народу
«Він (=цар земний) судитиме вбогих народу, помагатиме бідним, і тиснути (=впокорятиме) буде гнобителя!» (Пс. 71:4).
— Визволяти від гноблення і насильства.
«Він змилується над убогим та бідним, і спасе душу бідних, від кривди
й насилля врятує їхню душу, їхня кров дорога буде в очах його!»
(Пс. 71:13-14).
— Забезпечити відплату тим, хто чинив злі діла
«Володар — Божий слуга, він тобі на добро. Якщо зло робиш, бійся:
бо не даремно він меча носить. Він є Божим слугою і мстить у гніві тому,
хто чинить зло» (Рм. 13:4).
— Покарати злочинців
«Підкоріться, [отже], всякому людському створінню задля Господа, —
чи цареві, як володареві, чи правителям, як від нього посланим для
карання злочинців, та для похвали доброчинцям» (1 Петра 2:13-14).
— Користуватися зброєю (носити меч)
«Володар — Божий слуга, він тобі на добро. Якщо зло робиш, бійся:
бо не даремно він меча носить. Він є Божим слугою і мстить у гніві тому,
хто чинить зло» (Рм. 13:4).
— Забезпечити функціонування законів та лад у суспільстві
— Уряд має право і обов’язок протидіяти спробам повалення чинних
урядовців, карати зраду лояльності до себе, право захищати свої владні
повноваження.
— Дбати про загальний добробут своїх громадян (наступним чином)
— Захищати пригноблених, піклуватися про убогих і обездолених
«Він (=цар земний) судитиме вбогих народу, помагатиме бідним, і тиснути (=впокорятиме) буде гнобителя!» (Пс.71:4).
— Дієве співчуття до бідних та потребуючих
«Він (=цар земний) змилується над убогим та бідним, і спасе душу
бідних...» (Пс. 71:13); «Бо так промовляв Господь про дім царя Юди: ...І
коли правосуддя та правду чинив він, тоді було добре йому, він
розсуджував справу нужденного й бідного, й тоді добре було!
— Чи не це Мене знати? — говорить Господь» (Єрем. 22:16).
— Забезпечувати мир у суспільстві
«Нехай гори (=царі) приносять народові мир, а пагорки (=князі) правду» (Пс. 71:3).
— Похвалити тих, хто чинить справедливо й вірно
«Роби добро — і матимеш від неї (=влади) похвалу» (Рм. 13:3);
«Підкоріться... правителям, як від нього (=Бога) посланим для похвали доброчинцям» (І Пет. 2:14).
— Турбуватись про тихе й спокійне (від заворушень) життя громадян
«Отже, перш над усе я благаю чинити молитви, благання, прохання,
подяки за всіх людей, за царів та за всіх, хто при владі, щоб могли
ми провадити тихе й мирне життя в усякій побожності та чистості»
(I Тим. 2:1-2).
Наша відповідальність перед урядом, який наділений владою
— Виявляти пошану і честь
«Дайте всім належне: кому податок — податок, кому мито — мито, кому страх — страх, кому пошану — пошану» (Рим. 13:7).
— Підпорядкування представникам влади
«Кожна людина хай кориться вищій владі, бо нема влади, яка не була б
від Бога; існуючі [влади] встановлені Богом» (Рим. 13:1); «Нагадуй їм,
щоб слухали влади верховної та корилися їй, і до всякого доброго діла
готові були» (Тита 3:1); «Підкоріться, [отже], всякому людському
створінню задля Господа, — чи цареві, як володареві» (I Пет. 2:13)
— Платити податки урядові
«Знаючи ж їхню хитрість, сказав Він (=Христос) до них: Чого ви
(=фарисеї) Мене випробовуєте? Покажіте динарія Мені. Чий образ і напис
він має? Вони відказали: Кесарів. А Він їм відказав: Тож віддайте
кесареве кесареві, а Богові Боже!» (Лк. 20:23-25);
«Тому ви й податки платите, — бо вони слуги Божі саме на це. Дайте
всім належне: кому податок — податок, кому мито — мито, кому страх —
страх, кому пошану — пошану» (Рм. 13:6-7).
— Молитись за представників влади
«Отже, перш над усе я благаю чинити молитви, благання, прохання,
подяки за всіх людей, за царів та за всіх, хто при владі...»
(I Тим. 2:2).
Вияв непослуху та незгоди представникам влади
— Владні повноваження урядовців не є безмежними, але обмежені, в першу чергу, Божим моральним законом
— Повний і беззастережний послух слід виявляти лише абсолютній владі Господа Бога над своїм творінням
— Існує небезпека, що людські уряди можуть узурпувати владу, яка
належить Богові, коли прийняті та запроваджені ними закони
суперечитимуть нормам Божого морального закону та Його вимогам щодо
людей.
— Законна підстава для вияву непослуху світській владі — це заборона
вільно сповідувати і проголошувати свої релігійні переконання
«Припровадивши ж їх (=апостолів), поставили перед синедріоном.
І спитався їх первосвященик, говорячи: Чи ми не заборонили з погрозою
вам, щоб про Те Ім’я не навчати? І ото, ви своєю наукою переповнили
Єрусалим, і хочете кров Чоловіка Того припровадити на нас... Відповів же
Петро та сказали апостоли: Бога повинно слухатися більш, як людей!»
(Дії 5:27-29)
— Приклади непослуху земній владі на сторінках Святого Письма:
пророк Даниїл не послухався царського указу вчинити ідолопоклонство (Дан. гл. 6);
апостол Петро продовжував проповідь про Воскреслого Господа всупереч заборонам іудейських урядовців (Дії 5:27-30);
апостол Павло продовжував проповідь про Воскреслого Господа всупереч заборонам урядовців (Дії 16:35-40 та 17:7).
http://www.livingrosary.org.ua